Beatrice
    Hej!
    Jag läser just nu till sjuksköterska och är intresserad av att arbeta inom vården och på sjukhus under min utbildning för att få bättre erfarenhet inför mitt yrkesliv.
    Det jag undrar är om man kan jobba som undersköterska under en sjuksköterskeutbildning eller om det finns andra områden inom sjukhusen som passar min kompetens?
    • Anna : På sjukhuset är det extremt olika yrken som samarbetar - kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/sjukhusyrken och du kan söka alla de jobben som du vill ha; om ingen legitimations krävs, är det då arbetsgivaren som bestämmer... och det beror mycket på vilka som söker samma jobb, vilka dina konkurrenter blir om samma jobb. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Beatrice,

    det är arbetsgivare som bestämmer - vem som har tillräcklig kompetens för att arbeta inom de yrken som ej kräver Legitimation, dvs ej så kallade icke-reglerade yrken.
    De yrken som i Sverige är Reglerade är inte så många; du kan se vilka de är på >reglerade-yrken och inom sjukvård är det 21 Legitimations-yrken /bara 21 st./ - kika på >> Legitimationsyrken

    Och alla andra yrken är det varje arbetsgivare som fritt får bestämma vem hen anställer...
    dock vet vi att ex. apotekstekniker, tandsköterskor eller steriltekniker kräver en särskild utbildning som finns på yrkeshögskolan; det är inte helt omöjligt att få jobb utan just den utbildningen, men "mindre troligt", om vi säger så...

    De jobben som t.ex du kan få - om du nu läser till sjuksköterska - tror jag är inom Hemtjänsten >>; som Undersköterska; Ledsagare>, som Omsorgsassistent>, Personlig assistent>, Vårdare inom funktionsnedsättning>, som Boendestödjare>; eller som Servicemedarbetare inom sjukvården> - men sedan är det även "andra kvalifikationer" som kan bli avgörande - ex. ska man jobba med att ha natt-jour inom hemtjänsten - då krävs det körkort.
    Som personlig assistent, är det den personen som du ska assistera som bestämmer rätt mycket och hen kan önska eller t o m kräva att du ska kunna ett visst språk eller vara man... eller så kan man behöva kunna teckenspråk /om den man ska vara assistent hos är t.ex döv/.

    Personligen tycker jag att även som Vårdadministratör/med.sekreterare>, om du ex. skulle få sommarjobb i receptionen på ett sjukhus eller på en vårdcentral - så kan du få mycket bra erfarenheter inom vården; Medicinska sekreterare>>> träffar både patienter och olika kategorier av vårdpersonal.

    Mitt råd är att du söker alla de olika typer av jobb som du vill ha - sök både sommarjobb, extrajobb och deltidsjobb. Heltidsjobb kanske du inte kan ha när du samtidigt läser på heltid... men kanske halvtidsjobb vid sidan av studier (kanske på helger och på kvällstid). Sedan är det arbetsgivaren som bestämmer vem hen anställer.
    Jag hoppas du får ett jobb som du kommer att trivas med och som du kommer att känna att det lär dig mycket - inför din framtida karriär som sjuksköterska!