Sofie
    Elever får avslag från CSN på sina ansökningar om inackorderingstillägg med hänvisning till att likvärdig (observera inte likadan) utbildning finns inom pendlingsavstånd från hemmet? Detta försvårar för eleverna att välja den utbildning som de vill gå.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, japp, om utbildningens nationella program/inriktning finns i hemkommunen och det sökta gymnasiet inte har riksintag så kan CSN avslå begäran om Inackorderingstillägg. /Lena, Syv
    ...nä jag förstår..det är dock den nationella inriktningen som gäller - och jag antar att ni då har djursjukvård som programfördjupning under inriktningen Djur på Naturbruk och det tar inte CSN hänsyn till.
    När jag sa riksintag så menade jag inte utifrån friskolor som alltid har riksintag utan mer riksrekryterande utbildningarna med egna examensmål och som inte behöver finnas inom ett nationellt program exempelvis utbildningar inom flygteknik, marinteknik, sjöfartsteknik och yrkesdansarutbildning.

    /Lena, Syv
    • : Jag är rektor på ett naturbruksgymnasium med riksintag. Två av våra elever har fått avslag på sina ansökningar om inackorderingstillägg. I det ena fallet hänvisas eleven till ett naturbruksgymnasium som ligger nära hans hem. Det gymnasiet erbjuder dock inte den inriktning som han läser hos oss. Trots detta har CSN gett honom avslag. Naturbrukgsprogrammet finns på det gymnasium han hänvisas till men inte inriktningen mot djursjukvård som vi erbjuder.
    • : Tack Lena, för svaret. För mig blir det absourt att det är CSN som avgör vilken utbildning eleven ska läsa. Jag förstår tanken att spara pengar i systemet men det blir så fel ibland. Som det är nu kan ju en elev hänvisas till att läsa en utbildning som vederbörande inte är intresserad av eller till och med har fobier för. Om eleven vill kunna jobba med smådjur (gnagare, katter och hundar) och söker en sådan utbildning så hänvisar CSN till en utbildning som bedrivs mot hästar eller kor. Djur som eleven kanske är livrädd för eller allergisk mot.