Argjira
    hej! Jag, Argjira Morina, går i 7:an på Norråsaskolan. Jag har alltid velat bli läkare/kirurg, men jag har dessvärre inte så höga betyg på naturämnena (jag har B i kemi, fysik & biologi. Och ett D i matematik.) Vilken linje ska jag välja? Jag ville också medge att jag har väldigt svårt med att plugga, och jag tycker det är väldigt jobbigt. Jag kan alltså inte få in saker och ting i huvudet. Kan detta bero på min studieteknik?? Kan du/ni tipsa på några bra studietekniker ni använder?

    Tack i förhand, och ha ett fortsatt bra sommar lov. Mvh, Argjira!
    • : "Inte så höga betyg"... och så har du B i alla NO ämnen..
    • : dock har jag ganska höga förväntningar på mig själv. Min lärare sa att jag hade uppnått A-kraven, men ändå fick jag B. ;)

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul att du har en drivkraft att lära och att du kämpar. Att få B i NO tyder ju ändå på att du vet lite hur man gör. Det finns många olika sätt att plugga på - det beror lite på vilken inlärningsstil man har. En del människor behöver mycket bilder för att lära och en del behöver lyssna mer än läsa och många lär bättre om de får hålla på mer praktiskt med saker. Fundera på hur du lär.

    På internet finns det mycket råd och tips om hur man kan göra - här är en länk som jag hittade http://xn--lxhjlp-buad.nu/studieteknik/

    Ska man gå Natur så är matten huvudämne så det kan vara mycket viktigt att öva upp matten och kanske räkna matte även om man inte har läxa.

    Det är även viktigt med pauser - du nämner att du har höga krav på dig själv och det kan vara lite farligt - risken är att man aldrig är nöjd och att man blir superledsen när det inte går som man vill och det kan leda till att man tröttnar. Man får inte glömma att det ofta inte hänger på att man får alla A i ett betyg för att bli en bra yrkesmänniska - engagemang, motivation och intresse för det man gör brukar vara det viktigaste. /Lena, Syv