Merve
    Hej! Jag går i gymnasiet och när vi ska lämna in några uppgifter så går den först till urkund om det finns några risk att vi har kopierat en källa. Men när jag skrev min engelska essä så stod det att jag inte kopierade (0%) men läraren tyckte att jag kopierade för att jag inte hade skrivit så förr och att hon inte förstod massor av ord och att jag hade skrivit min essä överkurs. Fast än jag satte med uppsattsen i ca 4 timmar för att hitta massor av synonymer till uppsatsen.
    Kan hon sätta F i uppsatsen pga detta?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej! Det är lärarens uppgift att sätta ett rättvist betyg. Förutom kopiera från internet, finns det även andra sätt att fuska( jag påstår INTE att du fuskade, jag säger bara att det finns de som gör det): t.ex. Kan man be någon annan typ förälder, syskon, kompis att göra uppgift åt en elev. Du kan bevisa att det är du själv som gjorde uppgiften genom att erbjuda dig skriva om (göra om) under lektionen utan att ha tillgång till internet eller andra hjälpmedel. Med vänlig hälsning, Mikael