David
    Min syster har skickat ansökan till Karolinska i Stockholm men senare såg hon att utbildningen är på engelska. Min fråga är nu om hon kan byta första valet, eller ta det bort så att det andra valet blir till första?
    Hon kan inte så bra engelska och ifall hon går den utbildningen blir det dubbelt så svårt att klara av.
    • : Tyvärr går det inte längre att byta ut det första valet, men däremot går det jättebra att ta bort att stryka den. Om hon haft den som förstahandsval och stryker den så kommer hennes andrahandsval bli det första, och tredjehandsvalet det andra och så vidare. Du kan läsa mer här: https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/Ordna-stryka-och-lagga-till-utbildningar/Kan-jag-andra-ordningen/
    • : Du får gärna tipsa henne att kolla in http://www.yhguiden.se/ om hon kanske hittar något där. Där varierar sista ansökningsdatum, och ansökan till YH är oberoende av ansökan till universitet och högskola. Om hon sedan blir antagen till både YH och högskola så kan hon välja sedan. Det minskar inte hennes chanser att komma in på samma utbildning igen om hon tackar nej denna gång. Man kan också göra sena anmälningar till vissa universitet och högskolor. Då har hon två anmälningar om hon anmäler sig sent, en som är i tid och prövas som vanligt, och den ena som är sen och prövas ifall det finns lediga platser. Läs mer om sen anmälan här: https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/Sen-anmalan/
    • Anna : Mycket bra tillägg i din andra kommentar, Brendan! Jag har inte kommit på att tipsa på YH i detta fallet. Men det är jättebra att i alla fall kika in på www.yhguiden.se för att det skadar absolut inte att se utbudet och att söka till en eller flera YH. Man kan alltid tacka Nej till en utbildningplats och det påverkar inte personens möjlighet att komma in på samma eller på en annan utbildning i framtiden (precis som B. skriver i sin kommentar ovan).
    • : Tack för svaret! Du hjälpte min syster mycket!
    • : Jag vet dock inte om passande utbildningar finns men som sagt, som SYV skrev, skadar det inte att titta :)
    • : Ingen orsak! Du får gärna höra av dig igen om du har några andra frågor. Ställ då en ny fråga, då det där de vi ser först :)
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej David!

    Läs kommentar från Brendan. Om det är så att din syster vill ha sitt andra val som sitt första, går det att göra så som Brendan föreslår i sin kommentar. I fall din syster vill ha ett annat (nytt) alternativ, så kan det tyvärr bli omöjligt att tillgodose hennes önskemål.

    Med den frågan (om hon vill införa ett nytt alternativ) bör du/ni kontakta Antagning.se. Det är mycket strikt vid ansökan till högskola/universitet: att man bl a håller "deadline" för ansökan, dvs att man gör sina val senast 15 april.

    Å andra sidan, är sista kompletteringsdag - mitt i juni och det egentliga antagningsarbetet (största delen av det) påbörjas först då, så det borde inte vara helt omöjligt att få ändra i sin ansökan utan att det påverkar antagningsarbetet. Dock är det så att ni kommer att be om ett Undantag i så fall och jag vet ej vad ni (eller din syster) får för svar.

    Ni kan tyvärr få svar att din syster får söka "rätt utbildning" nästa gång - t.ex. till våren 2016. Jag förstår att det har blivit fel i hennes ansökan och jag tycker personligen att Antagning.se borde kunna bevilja undantag i detta fallet, men det är inte jag som bestämmer.

    Jag kommer att hålla tummarna för din syster!
    Bästa hälsningar
    ANNA
    • : Tack för svaret! Det är bra att ha flera alternativ :)
    • : Skicka gärna iväg din "fråga" så fort du kan. Det skulle inte vara konstigt om de har hög belastning + ofta (i mina fall :P) får man oftast en länk som man blir hänvisad till, men eftersom du kommer ställa en specifik fråga hoppas jag att du får svar snabbt. MVH,