Mustafa

    Hej. Jag ska precis gå ut gymnasiet snart! (Om inte COVID 19 ändrar det) och funderar på att plugga till mäklare. Men konkursens är tuff och undrar därför om det finns någon chans att betala sin väg in. Isåfall vilka skolor gör det? En annan fråga är också att jag läste att olika företag kan betala din utbildningen mot att jag jobbar för de i ett visst antal år efter utbildningens slut! Fastighetsmäklare då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Fastighetsmäklare är, i Sverige , ett Reglerat yrke: en specifik utbildning krävs för att kunna bli "registrerad" som Fastighetsmäklare. Dock kan den utbildningen sättas ihop även genom fristående kurser, så det finns både program och möjlighet att försöka sätta ihop sin egen utbildning av fristående kurser.
    ang. "betala sig förbi konkurrensen för att komma in med lägre betyg", så känner vi inte till sådan möjlighet.

    Avgifter för studier på högskolenivå
    utländska studerande betalar för utbildningar på högskolenivå. Info om det finns på studera.nu/att-valja-utbildning/anmalan-och-antagning/anmalnings--och-studieavgifter

    Ang. företag som skulle betala en utbildning för sin anställd- så finns det vissa yrken som t.es flygvärd, spårvagnsförare, utredare på FK där utbildning ges i början av anställningen; detta pga att det ej finns några ordinarieutbildningar till de yrken, utan varje arbetsgivare utbildar därför själv.
    Fastighetsmäklare är inte ett sådant yrke; det finns ordinarie utbildningar och man kan läsa både flera olika program och sätta en egen utbildning till fastighetsmäklare, genom fristående kurser.

    '*****
    du kan kika på andra yrken, t.ex Fastighetsmäklarassistent - här finns det inga strikta regler på vilken utbildning man ska ha och det finns en utbildning till "Kvalificerad fastighetsmäklarassistent" (vad jag vet nu, mars 2020, kostar den utbildningen 45.000 kr).
    Du får gärna fråga de arbetsgivare för vilka du senare vill jobba - om de är villiga att betala mot ett löfte att du jobbar för dem sen... ngn sådan utarbetad "modell" finns inte i Sverige; eller så känner vi i alla fall inte till den här på FRåGA SYV.