Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, möjlighet finns.
    Antagningen kommer att göras om helt och hållet. Eleverna kommer konkurrera med de betygen som de får in i sina slutbetyg från grundskolan och många av de betygen är ännu inte satta, utan kommer att sättas i slutet av maj eller t o m i juni. Försök få så höga betyg som möjligt in i ditt slutbetyg från grundskolan. Se också till att du har flera alternativ i din gymnasieansökan. Det kan tyvärr hända att den utbildning som du eller ngn annan elev har som sitt första val, inte kommer att starta eller att hen inte kommer in, och då kommer den eleven ej ha någon gymnasieplats, över huvudet taget. Det är bättre att ha någon gymnasieplats, än ingen alls.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till med dina studier och med din gymnasieansökan!

    Studie- och yrkesvägledare