Lina
    Jag är inte riktigt säker om jag vill studera till hudterapeut eller sjukgymnast, om jag nu skulle gå den här linjen som är då en hudvårdslinje, som finns på plusgymnasiet, kan jag fortfarande studera till sjukgymnast?
    • : Nu tog jag denna poängplan: http://plusgymnasiet.se/program/hudvard-stockholm/ För att ha den grundläggande behörigheten måste du lägga till Svenska 3 och Engelska 6, och dessa finns de plats för i det individuella valet. Men sedan måste du även plugga Matematik 2a, Naturvetenskap 1a2 och Samhällskunskap 1a2. Detta eftersom dessa inte får plats i ditt program, och därför måste plugga dessa efter gymnasiet. Det skulle ta 10 veckor på heltid att plugga in dessa. Det som är ett litet problem är att komvux har förtur för de med minst utbildningsbakgrund, de utan gymnasieexamen e.t.c. Men eftersom dessa kurser du ska läsa behöver "grundkurser" finns det större chanser att du kommer in. Möjligtvis kanske du kan läsa ett "utökat program" skulle jag tro, men det är väl upp till din gymnasieskola :). Vänta tills du får svar från SYV, de kan detta bättre och har oftast något att tillägga :D! Lycka till i ditt val! MVH,

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    hej Lina!

    Från 1 jan 2014 ändrades yrkestiteln Sjukgymnast till Fysioterapeut, läs mer på http://www.framtid.se/profession/sjukgymnast/

    Behörighet till Fysioterapeut är - grundläggande + godkända betyg i Idrott och hälsa 1, Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/eller 1a1+1a2/.

    Utbildning "Hudvårdslinje" ligger om jag förstod det rätt under Hantverksprogrammet (övriga hantverk). Om du tittar på programplanen http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HV.pdf

    ser du att du behöver välja läsa följande kurser:

    Svenska/svenska som andraspråk 2
    Matematik 2a
    Naturkunskap 1a2
    Naturkunskap 2
    Samhällskunskap 1a2 - inom Programfördjupningar (400 poäng av de totala 700 p. som du väljer här)
    samt
    Svenska/svenska som andraspråk 3 och Engelska 6 - inom Individuellt val.

    Om du väljer de kurser som jag nämner ovan och får godkända betyg i dem samt för övrigt uppfyller alla krav för gymnasieexamen (har helt enkelt godkända betyg i alla eller nästan alla kurser) - blir du behörig att direkt efter gymnasiet söka till en högskoleutbildning Fysioterapeut.

    Din rättighet är att kräva att skolan erbjuder de 3 kurser (sv 2 och 3 samt eng 6) som krävs för grundläggande behörighet.
    Alla kurser som krävs för särskild behörighet (just till en viss eftergymn.utbildning) kan du bara ÖNSKA, inte kräva. Bra därför att på förhand fråga på skolan om det blir möjligt att välja just de kurserna som du behöver.

    Bästa hälsningar och stort lycka till i ditt gymnasieval och i dina fortsatta studier!
    ANNA