Mathilda
    Jag älskar djur och har alltid gjort. Jag tycker om att hjälpa och att få hjälpa djur skulle vara helt fantastiskt. När jag ser djur som far illa till blir jag både arg och ledsen. Därför vill jag jobba med att hjälpa djur och att de ska må så bra som möjligt, djurskyddsinspektör eller veterinär helst.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Mathilda, jätteroligt att du vet vad du vill jobba med!
    Om yrket Veterinär läs och se en liten film om - här: http://www.framtid.se/profession/veterinar/

    Vill du bli djurskyddshandläggare behöver du utbildning & erfarenhet som ger dig kunskap om djurskyddslagstiftningen, hur man bedömer om djurskyddslagstiftningen följs, om olika metoder att kontrollera. om olika djurslag & olika former av djurhållning, om vilka risker som finns med de olika formerna av djurhållning, om de delar av förvaltningsrätt, straffrätt & processrätt som handlar om rättsliga åtgärder & rättsverkningar till följd av djurskyddkontroller.
    Utbildningar som innehåller detta, helt eller delvis, är
    - etologi & djurskyddsprogrammet
    - biologprogrammet
    - agronomprogrammet
    - veterinärprogrammet
    - lantmästarprogrammet.
    Det är länsstyrelsen som är ansvarig för djurskyddskontrollerna & som anställer djurskyddshandläggare. Beroende på övriga handläggares kompetens vid en länsstyrelse kan därför de krav som ställs vid en anställning variera.
    ***********************
    Behörighet till att söka till Veterinär är - förutom grundläggande behörighet till högskolestudier - Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4. Alla de kurser läses som obligatoriska på naturvetenskapsprogrammet /inriktning Naturvetenskap/. Om du läser inriktning Samhällsvetenskap, kan du lägga de kurserna som du behöver för behörighet inom Programfördjupningen och/eller inom individuellt val.
    I fall du inte läser de behörighetsgivande kurser på gymnasiet eller inte får godkända betyg i dem, finns det möjlighet att komplettera på komvux efter gymnasiet eller söka ett Naturvetenskapligt basår på högskola/universitet.
    Önskar dig allt väl!
    Lycka till med dina studier!
    Mikael SYV