Hanna
    Hej! Jag ska börja gymnasiet nu till hösten och har valt sämhällsvetenskapliga programmet. Jag läser matte B och tänkte inte mycket på det förrän min nuvarande mattelärare sa att jag inte kommer utvecklas med matte nivån som finns på samhälle då jag har A i matte och lätt för det. Då undrar jag om det finns något jag kan göra åt detta? Kan jag byta mina matte kurser till en svårare, alltså matte C? Och sen undrar jag såklart om min mattelärare har rätt? Blir det då svårt om olika program har olika arbetstakter och läser jag isf med naturare eller teknikare?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    det är på naturvet. och på teknikprogrammet som eleverna läser matematik, spår c. De läser den också i hög takt. Självaste kurser i c-spåret är inte så mycket svårare än i b-spåret, men pga de läses i högre takt + att eleverna på NA och på TE läser samtidigt också fysik, kemi och på NA även biologi, så blir det mycket "läsning" inom naturvetenskap/teknik på de programmen.

    Formellt sett, för att uppnå kraven för examensbevis från gymnasiet, från SA, vad gäller matematik:
    på nivå 1 - måste en av kurserna ingå: matematik 1a, 1b eller 1c;
    på nivå 2 - måste matematik 2b ingå.
    Högre kurser i matematik är på SA valbara och kan erbjudas endast om skolan kan erbjuda läsa dem. Matematik 3b och 4 får ingå som programfördjupning, se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA/programplan/Programplan_SA. Matematik 3c, 5 och/eller matte specialisering får ingå som en kurs inom individuellt val eller som U-kurser, utökat program. Matematik 3b och 3c får ej ingå i samma examensbevis (och det gäller också matematik 2a, 2b och 2c samt 1a, 1b och 1c - en kurs på varje nivå får ingå i examensbeviset).
    Avvika från rätt programstruktur eller läsa U-kurser får eleverna endast om rektor på gymnasiet fattar beslut om det. Men beslut om individuellt anpassat program har som syfte att eleven vid byte av program ska inte behöva gå om ett helt läsår och inte att en särbegåvad elev ska få en större utmaning i sina studier.

    Sammanfattning
    Jag kan inte lova dig att du ska få läsa c-spår i matte på SA. Det beror på vad rektor och mattelärare på gymnasiet säger om "den saken".
    Att läsa med NA eller TE elever kanske skulle gå, men det är inte din rättighet och beror på hur schemat ser ut; om en och samma lärare undervisar på olika program under olika tider, och du när NA och TE-elever har matte, har kanse svenska, engelska eller andra obligatoriska för dig lektioner, hur gör man då? Varken du eller lärare kan klona sig ju. :)
    En möjlig lösning är att du bedriver självstudier t.ex med hjälp av www.matteboken.se
    Förhoppningsvis kan lärare även inom b-spår ge dig utmaningar i form av extrauppgifter att lösa och att du kan utvecklas även om du läser b-spår i matte!
    Men du bör definitivt ta upp den frågan med din mattelärare på gymnasiet, så får hen gå prata med rektorn om det - eller så svarar hen dig om hur hen tycker ni kan gå tillväga!
    Lycka till med dina studier!
    Vänligen
    Julia

    • : Tack så mycket för svar
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!