Hickmat
    Hej!

    Jag fick studenten i år utomlands och har fått 22,5 i betyg när man konverterar betyget till den svenska betygskalan. Jag skulle gärna vilja komma in på läkarprogrammet i Sverige men dock så finns det några hinder. Det första problemet är att jag saknar fullständigt betyg i svenska, alltså har inte ens betyg i ämnet från åk9 då jag har varit utomlands för ett bra tag nu. Det andra problemet är att jag okcså saknar kurser i några av de naturvetenskapliga ämnen som är fy 2 och kemi1&2 (har en stark bakgrund i kemi, dock så säger UHR att min utbildning inte uppfyller rätt nivå i kemi på grund av att vi saknar självständigt labb arbete men tycker själv att jag skulla kunna klara av kruserna rätt snabbt). Mina frågor är:

    1. Är det möjigt överhuvudtaget att kunna läsa in kurserna jag behöver i en gymnasieskolan i kommunen jag bor? Hörde mig av till en rektor i en skola i mitt område via e-post och han sa det skulle vara möjligt att komplettera min utbdilning hos dem, men jag är lite tveksam eftersom jag kan inte säkerställa detta då jag återvänder inte till Sverige förran den kommande lördagen.

    2. Skulle det vara klokt att göra TISUS för att nå behörigheten i svenskan? Anser att jag har relativt goda kunskaper i svenska för någon i min situation (inhämtat själv via läsning av artikler och dagstidningar på nätet) och det finns ungefär 2 månader återstående för att vässa mina färdigheter innan det nästa provtillfället.

    3. Om vi påstår att jag inte godkändes på TISUS, skulle jag fortfarande kunna bli klar med kompletteringerna innan den sista kompletteringsdag för HT2016? Jag tänker självklart läsa svenska under tiden innan TISUS för att inte slösa tid ifall jag kunde inte klara provet.

    Vill tillägga att jag är folkbokförd i Västerås och kommer fylla 19 år i oktober.

    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Din situation är ganska unik och det finns därför inte några på förhand givna svar.
    Jag ska försöka hjälpa dig med info så mycket jag kan.

    1. ang. svenska - du kanske kan läsa med undervisningsspråk Engelska? Vill du det? Kan du det? Kan du tillräckligt mycket engelska?
    2. om du vill uppnå behörighet i svenska - så är det numera Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3 som krävs. Om du är 18 år är du för ung för att läsa på Komvux, men eftersom du har fullständig gymnasial utbildning (utomlands) kanske kan Komvux ta in dig i alla fall. Boka tid med SYV på komvux via http://www.vasteras.se/barn-och-utbildning/vuxenutbildning.html

    3. be om samtal med rektor och berätta om din situation. Problemet här att du troligtvis inte är behörig att läsa på gymnasiet p g a: a) du har inte godkänt betyg i svenska på grundskolenivå (och svenska är undervisningsspråk på gymnasiet) och b) du har redan genomgått gymnasiet (eller motsvarande) utomlands.

    Som sagt, din situation är inte en vanlig situation. Det är inte ofta man träffar på de frågeställningar som du har.
    Jag råder dig därför att kontakta alla ställen samtidigt - inklusive Studievägledare på Läkarprogrammet på den högskola där du senare vill läsa. Samtidigt så tycker jag du bör prata med SYV på Komvux, rektor på gymnasiet och även med utbildningsförvaltningen i Västerås.

    Jag hoppas det löser sig snabbt och bra för din del.
    Önskar dig allt väl!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare