Anonymous

    Hej! Jag tog studenten förra året och gick ut med usla betyg, varav 650p F av totalt 2500p kurser jag läste. Planen var att jag skulle studera på Komvux året därpå och komplettera dessa ämnen, samt göra högskoleprovet denna vår för att sedan studera vidare till universitetet HT2020. Men som ni kan se, blev det inte som planerat.... För att tydliggöra saker och ting mer, gick jag på det naturvetenskapliga programmet. Det var ett helt fel program för mig att gå och jag tror än idag att jag gjorde fel val. Men det som är klart, är klart. Och det finns inte mycket att göra är saken längre. De kurser jag ej fick godkänt på var följande: Matematik 2c Matematik 3c Biologi 1 Biologi 2 Kemi 1 Fysik 1a Jag läste en del av dessa kurser på Komvux sedan HT19 och har än så länge klarat av Matte 2c och Biologi 1. Jag studerar för närvarande tre andra kurser för att jag ska hinna få gymnasieexamen innan sista kompletteringsdag (18:e Juni). Dock skulle jag gå ut med 150p F vilket skulle sänka mitt meritvärde rejält.. Dessutom var högskoleprovet även inställt VT20 pga Corona krisen. Detta förstörde nästan alla planer eftersom jag hade studerat länge inför det och planerade att satsa på det för att öka mina chanser på att komma in till en högre utbildning... Nu är jag helt borta. Jag är osäker på om jag borde satsa fullt hårt på mina nuvarande studier, och försöka komma in på högskola redan nu, fast utan högskoleprovet eller om jag borde vänta till nästa tillfälle (vilket blir VT2021) där jag satsar på HP denna höst och läser även Fysik 1a i hösten så att jag inte går ut med några F överhuvudtaget, och även en potentiellt god resultat på HP. Jag vill studera till civilekonom. Jag har svårt att fatta denna beslut och har funderat länge på detta utan att komma fram till en slutsats. Jag känner lite press med tanke på att ett helt år har passerat. Jag vill helst redan påbörja det jag arbetat för denna år (att börja studera på universitetet i höst) genast, men på grund av omständigheterna blir det svårt att fatta beslut. Hur tycker ni jag borde göra? Hur hade ni gjort om ni var i mina fötter? Jag vill gärna höra er råd och är eventuellt tacksam om svar! Mvh Mikael

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Se vad för meritvärde brukar ge plats på den utb., civilekonomprogrammet, som du vill komma in på och skulle du se att ditt uppskattade meritvärde inte kommer ge plats då är det smartare läsa fler kurser och ta ut examensbevis senare, men å andra sidan kommer hela ditt examensbevis klassas ändå som komplettering (om du har färre än 800 p från komvux) och då kan du ta ut examensbevis nu och komplettera det senare för att höja meritvärde.

    HP: ingen vet ännu om högskoleprovet ska bli av hösten 2020. Gör HP om möjligt och flera ggr t o m för man brukar få högre resultat o man gör HP flera ggr.

    ang.välja att inte ta ut Examensbevis från komvux: jag är inte säker på att komvux i din kommun låter fritt bestämma utan kan vara så att så fort du uppfyller kraven, får du ditt examensbevis (så är det på gymnasiet), men komvux i olika kommuner kan göra olika.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mikael,
    du skriver om att du vill studera till civilekonom. I så fall behöver du inte (för särskild behörighet) ha gymnasiala betyg i fysik, kemi eller i c-spår i matten. Du skulle i så fall kunna göra om planeringen på komvux och läsa mot examensbevis från "ekonomiprogrammet". Och du kan ha t.ex Matematik 1a, 2b och 3b i ditt examensbevis. Det är lättare att få högre betyg i matematik 1a, än i 1c.
    Om du nu låser in kurserna i fysik, kemi och kanske ännu fler kurser som du egentligen inte behöver, men kommer ha i ditt examensbevis, in i ditt examensbevis, så blir du inte av med dem sen. Och för att höja meritvärde kommer du behöva höja betygen i exakt samma kurser (med undantag: om du får högre betyg i matematik 1a, 2a och 3b än du har i ditt exam.bevis, även om du har mattekurser inom c-spår, räknas de högre betygen, även om det är från "fel spår").
    Civilekonomprogrammet kräver för särskild behörighet matematik 3 (b eller c) och samhällskunskap 1b (så brukar det i alla fall vara. Kan dock finnas internationella program som kräver moderna språk 3, så man ska noga se på just den utbildningens information om vad som krävs).
    Du behöver examensbevis för grundläggande behörighet. Men du kan även försöka få yrkesexamen, t.ex från handels- och admin.programmet - bara du har godkända betyg även i svenska 2,3 och engelska 6. Du behöver alltså inte läsa om samma kurser som du läste på gymnasiet och fick F i. Om du i ditt examensbevis från komvux har minst två tredjedelar poäng lästa på komvux blir hela ditt examensbevis inte en komplettering, utan du med det kommer prövas i BI, direktgruppen, där lägre meritvärde brukar krävas för att komma in.
    Vilket resultat på högskoleprovet du får (eller om det ens blir möjligt att göra HP hösten 2020) kan ingen veta på förhand.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare