Fanny
    Jag gillar djur jätte mycket och har velat jobba som veterinär och liknande i flera år nu. Jag har sett att man kan gå NA och efter plugg på högskola bli veterinär/djurvårdare. Men jag gillar inte No ämnena så värst mycket, på NA är det väl nästan bara No? Kan man gå Naturbruk istället och plugga vidare sen till veterinär/djurvårdare? Skulle det vara möjligt att kunna jobba utomlands sen?
    I Storbritannien och USA?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Fanny,
    det blir svårt att få behörighet till Veterinär då det krävs Matematik 4, Fysik 2, Kemi 2 och Biologi 2 och då måste man läsa på mycket mer än heltid. Dessutom är inte skolan skyldig erbjuda utökade kurser och kanske inte har behöriga lärare i Fysik och Kemi. Teoretiskt är det möjligt att få behörighet till Veterinär på NB, men jag rekommenderar inte att satsa på det upplägget.

    Däremot är det fullt möjligt att få behörighet till Djursjukvårdare - 3 årig utbildning på Sveriges Lantbruks Universitet. Behörighet till Djurskuvårdarutbildningen är: Grundläggande behörighet + •Matematik 2
    •Naturkunskap 2
    •Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1

    Naturkunskap 2 kan även ersättas med följande från Naturbruksprogrammet
    • Naturkunskap 1a1
    och dessutom ett av följande alternativ
    • Djuren i naturbruket och Djurhållning eller
    • Djuren i naturbruket och Växtodling 1 eller
    • Växtkunskap 1 och Trädgårdsodling eller
    • Mångbruk i skog samt någon av Skogsskötsel 1 eller Jakt och viltvård 1 eller Fiske och vattenvård 1.

    Man måste alltså - om man går NB och vill bli behörig till Djursjukvårdarutb. på SLU göra så här:
    välj Matematik 2a och Svenska 2 samt två kurser av de fyra alternativ ovan /t.ex Djuren i naturbruket och Djurhållning/- inom Programfördjupningen
    samt Engelska 6 och Svenska 3 - inom Individuellt val.
    Du behöver inte läsa på mer än heltid och det är ett rimligt upplägg på studierna.

    Det finns alternativ till högskoleutbildning - på en Yrkeshögskola: http://www.yhguiden.se/utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/djurvardare.

    Du frågar även om det skulle vara möjligt att kunna jobba utomlands, t.ex. i Storbritannien och USA. Svar på den frågan beror på om du hittar en arbetsgivare som anställer dig i Storbritannien eller i USA. Arbetsgivaren får fritt bestämma vem hen vill anställa. Du blir mer attraktiv som arbetstagare om du har mer utbildning, om du pratar och skriver flytande på engelska, om du är frisk och positiv och om du har körkort samt arbetslivserfarenhet från liknande arbetsuppgifter /även praktik kan vara mycket värdefull/.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV
    Linda SYV på Naturbruksgymnasiet Dingle
    Hej Fanny.
    Efter utgånget NB-program med inriktning Djurvård så blir du utbildad "Djurvårdare".
    Men det är, precis som Mikael förklarar, möjligt att läsa de kurserna som krävs för att bli behörig till veterinärprogrammet under din gymnasietid på ett NB-program. Om det är vad du siktar på.
    Men kolla då först med den skolan du är intresserad av ifall de erbjuder alla de kurserna och har behöriga lärare i ämnena, eftersom skolorna inte är skyldiga att erbjuda alla kurser.

    Om du hittar en NB-skola som har det så kommer det innebära att du får ansöka om utökat program (något som rektorn på skolan måste bevilja). Med alla kurserna som krävs blir det många poäng utökat. Har du ganska lätt för dig i skolan så är det fullt möjligt att läsa ett utökat program under gymnasietiden. Men om man tycker att det är ganska svåra ämnen så kan en rekommendation istället vara att inte läsa alla kurser direkt, utan kanske fokusera på en grundläggande högskolebehörighet. Du kan till exempel läsa ett naturvetenskapligt basår efter gymnasiet, och där få de kurser som behövs.

    Ofta uppskattas det att man har läst NB istället för NA om man vill arbeta som veterinär, då man har med sig grunder i hantering av djur och är van vid det på ett annat sätt.
    Det är också viktigt att komma ihåg att det finns fler yrkeskategorier om man vill arbeta med djur.

    Hoppas att det var till någon hjälp, lycka till med ditt val!