Stina

    Hej! Jag vill läsa till psykolog och behöver därför höja mig i några ämnen. Jag är 32 år och har ett fullständigt gymnasiebetyg och får därför göra detta på egen hand och genom prövning. Mitt meritvärde i BI: 19.70 Mitt meritvärde i BII: 20.20 Här är ämnen som jag tänker försöka höja mig i. Samhällskunskap A Engelska B Matte A Matte B Men dessa ämnen känner jag att jag har sämre koll på. Är det möjligt att läsa upp betyg i dessa ämnen: Arbetsmiljö och säkerhet 50p Kurskod ARL1201 Fritidskunskap Kurskod IOS1202 Alternativ medicin Kurskod OMV1201 Jag finner inget komvux som erbjuder prövning i ex fritidskunskap. Finns det möjlighet att höja mig I dessa ämnen på annat vis? Tacksam för svar! Mvh Stina

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Stina,
    prövningar erbjuds i de kurser som finns pågående, alltså där undervisning finns nu. Se i Tabellen för utbyteskomplettering - de kurser du hittar i tabellen har motsvarande nya kurser. De kurser du inte hittar i tabellen har inga motsvarande nya kurser och det går därför inte höja betygen i de gamla kurserna (för att de ej har ngn motsvarande ny kurs och det går därför inte läsa kursen eller göra prövning i den).
    Du nämner inte högskoleprovet i din fråga. Jag rekommenderar att du gör högskoleprovet. Även om du gjort HP förut, gör HP ännu en gång till eller så många ggr du kan. Högsta resultat gäller. Hp-resultat placerar dig i HP-urvalsgruppen. Du vet kanske redan om det men jag tänkte påminna om det.
    Det är tråkigt för de personer som har äldre betyg med många kurser som inte har ngn motsvarande ny kurs, för att de kan inte höja betygen i de kurser. När vi frågade om det och påpekade att det är ett problem, fick vi svar att det finns ju högskoleprovet och det finns möjlighet att konkurrera med resultatet från högskoleprovet och komma in i HP-urvalet.
    I din fråga nämner du att ingen komvux erbjuder prövning i kursen Fritidskunskap och det stämmer, och orsaken är att kurser i vilka det inte finns pågående undervisning får ej prövningar erbjudas i. Och kursen fritidskunskap har enligt vad jag vet (se Tabellen, länk ovan i mitt svar) ingen motsvarande ny kurs. Skulle en motsvarande ny kurs finnas, då skulle du kunna göra prövning i den motsvarande nya kursen, men om ingen motsvarande ny kurs finns, så finns det inte pågående undervisning och därför erbjuds det inga prövningar.
    Du får om du vill kontakta skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-52733200 - jag tror du får samma svar från skolverket som jag ger dig nu.
    Jag förstår att du hoppades på ett annat svar, men som SYV bestämmer man inte reglerna, utan vi kan endast förklara för dig hur reglerna ser ut. Jag kan också ge dig råd att kika på liknande yrken. Yrken kan likna varandra på olika sätt och liknande yrken är inte identiska utan endast har vissa likheter med varandra. Fundera t.ex på att utbilda dig till socionom för att sedan vidareutbilda dig till kurator inom hälsa-och sjukvården, som numera är ett yrke som kräver legitimation från socialstyrelsen. Med socionomexamen kan man också försöka vidareutbilda sig till psykoterapeut. Du får också gärna kika på flera yrken som t.ex Psykologisk coach och Beteendevetare (man kan ha inriktning Psykologi inom sin beteendevetenskapliga examen); titta också gärna på yrket Psykologilärare.
    Du nämner ditt meritvärde i BI och i BII urvalsgrupperna. Hur högt antagningsgränserna går vid nästa antagningsomgång är det ingen som på förhand har ngn kunskap om. Om antal utbildningsplatser utökas och utbildningen blir mindre populär, går antagningsgränserna ner. Du kan ha tur och antagningsgränserna kanske går ner och du kan i så fall komma in med det meritvärde du har idag, men försök gärna höja det.
    Vad gäller Matematik så råder jag dig göra prövningar i Matematik 1a och 2a, det är kurser som motsvarar Matematik A och B.