Anonym

    Bakgrund: - I gymnasiet så läste jag samhällsvetenskap. - Jag studerar just nu på komvux. - Jag vill komma in på handels som kräver 17 i jämförelsetal. Frågor: 1. Kan jag höja mitt jämförelsetal genom att läsa nya kurser? Alltså, kan jag ersätta kurser som jag fått dåligt betyg i med nya kurser som jag fått bra betyg i? 2. Finns det några kurser som jag måste ha med när jag ska räkna ut mitt jämförelsetal? Vilka?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Reglerna säger att om du har Examensbevis från gymnasiet eller från komvux, räknas alla kurser som finns i ditt examensbevis in i ditt jämförelsetal (förutom GA, gymnasiearbete). För att höja ditt jämförelsetal  behöver du höja betygen i de kurser som ingår i ditt examensbevis. I ställer för matematik 1c eller 1b kan du ha högre betyg i matematik 1a. I stället för matematik 2c eller 2b kan du ha högre betyg i matematik 2a. I stället för matte 3c kan du ha högre betyg i matte 3b. För övrigt måste det vara högre betyg i Samma kurser som ingår i ditt examensbevis. Nya kurser räknas endast in i ditt jämförelsetal om de krävs för särskild behörighet (eller om de ger meritpoäng). OBS! HHS i Stockholm kan ha särskilda krav, som skiljer sig från de flesta andra lärosäten. Du kan ställa frågor om antagning till HHS till [email protected] - du kan också läsa Frågor/svar FAQ på hhs.se/sv/utbildning/bsc/faq/faq--swedish-applicants

    SYV-besökare SYV

    HHS är en privat högskola. Det stämmer att vi inte använder oss av meritpoäng utan utgår från ett jämförelsetal där max är 20. I likhet med många andra lärosäten har vi särskilda behörighetskrav för våra två kandidatprogram.

    Däremot har vi endast en regel på att den sökande måste ha ett visst jämförelsetal när det gäller våra alternativa urvalsgrupper; Alternativt Urval, Särskilda Meriter, Högskoleprov och internationella sökande. Detta jämförelsetal är lägre än vad som brukar krävas för att sökande blir antagna via sina betyg, och våra alternativa urvalsgrupper öppnar därmed upp för att fler sökande ska få chansen att läsa våra utbildningar.
    Statistik från de senaste årens urval finns att läsa här.

    Vänliga hälsningar

    Admissions
    Stockholm School of Economics

    Box 6501, SE-113 83 Stockholm, Sweden

    Visiting address: Sveavägen 65

    E-mail: [email protected]

    Phone: +46 8 736 9000

    www.hhs.se

    • : Tack för svar. På er hemsida framgår det att man måste ha 17.0 i jämförelsetal för att vara behörig att söka in via Högskoleprovet, särskilda meriter och alternativt urval. Visst stämmer det? Om ni då har två sökande i gruppen HP, en med ett jämförelsetal om 18.0 och ett HP-resultat på 1.8, och en annan sökande med ett jämförelsetal om 17.0 men 1.85 på högskoleprovet. Tar ni då alltid in personen med 1.85 på högskoleprovet?
    • Anna : Jag vill råda dig att ställa din fråga direkt till E-mail: [email protected] - alltså till de som jobbar på antagningen på just den skolan. Du får bäst och snabbast svar om du frågar dem direkt.