Isabell
    Hej,

    Jag har en magisterexamen inom psykologi. Jag är intresserad av att veta om jag skulle kunna börja jobba som kurator, om det behövs (vilket jag antar), kan jag läsa till kurser för att komplettera min befintliga examen osv. Vem ska jag prata med om detta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isabell!

    Det är arbetsgivare som avgör vem hen anställer på en kurators-tjänst. Kuratorer kan jobba bland annat på skolorna, på sjukhus, inom socialtjänsten och i olika projekt.

    Du har hög utbildning och har goda chanser att få jobb som kurator, är i alla fall min bedömning. Dock kan en enskild arbetsgivare bestämma sig för att en person med Socionomutbilndingen "i bagaget" och/eller med tidigare erfarenhet av att jobba som Kurator skulle passa bättre (eller i alla fall vara ett "säkrare kort").

    Det är väldigt svårt att svara på frågan vilka kurser du skulle behöva läsa för att öka chanser till anställning som kurator, detta för att det är i allra de flesta fallen just Socionomutbildning som efterfrågas och det är ett program - och du ska inte behöva läsa ytterligare i flera år på högskolan.

    Du kan se i platsannonser på www.ams.se vad som arbetsgivare efterfrågar när de söker kuratorer: det är allt som oftast utbildning till Socionom.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA

    Det kan bli ett ganska stort problem att arbetsgivare kan anse att du är överkvalificerad till jobbet som Kurator (och kanske inte stannar på en kurators-tjänst under längre tid när du efter ett tag hittar ett nytt jobb med högre lön).

    Mitt råd är att du söker alla de jobb som du vill ha och vi håller tummarna!

    Om du inte får jobbet, fråga vad arbetsgivare kan ge dig för råd: vilken kurs du skulle behöva läsa? Men jag är rädd att du kan få svar att det är Socionomer de är ute efter (mestadels pga de känner till den utbildningen med all dess innehåll väldigt väl).

    Du kan t.ex på den här hemsidan se exakt vilka kurser som ingår i Socionomprogrammet och sikta på att läsa några av dem.