Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lina,

    nya kurser (de som inte redan ingår i ditt examensbevis från gymnasiet) kommer påverka ditt meritvärde endast om de krävs för särskild behörighet eller om de ger meritpoäng. I andra fall kommer inte betygen i de nya kurser räknas in.

    Inom matte kan du läsa eller göra prövningar i ett lättare spår,a-spår... t.ex om du i ditt examensbevis har betygen i matematik 1b,2b eller i 1c,2c och 3c - kan du skaffa dig högre betyg i matte 1a, 2a och 3b - så kommer de betygen räknas in i stället för "motsvarande kurs", alltså betyget i matte 1a kommer räknas in i stället för betyget i matte 1b eller 1c.

    Annars, så måste man få högre betyg i samma kurser som ingår i examensbeviset; om du saknar ngn kurs för särskild behörighet behöver du skaffa dig godkänt betyg i den, och betyget kommer räknas in.
    Om du idag har färre än max meritpoäng - kan du skaffa dig betygen i kurser som ger meritpoäng och de betygen kommer räknas in.

    • elev :

      Hej Peter, i andra stycket skriver du att man kan läsa eller göra prövning på a spåren. Kan man verkligen läsa matte 1a om man har ett godkänd betyg på matte 1c? eller måste man göra prövning. För mig är det enklare med att läsa kursen. Tack på förhand!

    • Milla :

      Det är inte troligt att komvux skulle ge plats på matte 1a (eller 1b eller 1c) kursen om hen som söker läsa redan har godkänt betyg i en av matte1-kurser, men det är inte förbjudet att göra ansökan till komvux. Med störst sannolikhet kommer du få svar OBEHÖRIG eller "tillhör ej målgruppen" eller PLATSBRIST; ANLEDNING: komvux ger plats på kurserna för de som saknar de kunskaper som kursen avser att ge och om man har godkänt betyg då saknar man inte de kunskaperna ju. Så, det är troligtvis endast prövning som är en realistisk väg. Det är lättare att få högre betyg i matte 1a än i matte 1c, så om du ansöker om prövning - sök göra prövning i matte 1a och sedan kanske också i matte 2a och sedan i matte 3b, är mitt råd.

    • elev : Tack för svaret Milla.
    • Milla : vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer