rebecka

    Hej! Jag vill läsa till arbetsterapibiträde här på komvux men jag har fullständiga betyg från gymnasiet. Efter jag hade gått ut gymnasiet råkade jag ut för en hjärnskada som gör att jag inte är lika bra som mina betyg säger. Sedan undrar jag även om man kan läsa på 25% eller 50%?Jag har testat högskolestudier men det har inte gått så bra.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecka,
    du får gärna skicka snabb-/direktlänk till info om den utbildningen som du vill gå: jag hittar inte ngn utbildning på Komvux till Arbetsterapibiträde; skulle vara roligt att kika på den. I vilken kommun är den utbildningen?
    ***
    ang. möjlighet att komma in på en yrkesutbildning på komvux
    När du söker bifoga Läkarutlåtande ang. din hjärnskada; du kan också be att få boka tid med Kurator; komvux borde ha den möjligheten: om komvux i din kommun inte har en egen kurator, då kan de hänvisa dig - vem du ska kontakta; i "värsta fall" vänd dig till Rektor på komvux: visa Läkarutlåtande om din skada och förklara varför du anser att du borde kunna höra till de "prioriterade målgrupper" som är "kortutbildade" (utan gymnasiekompetens).

    ang.möjlighet att läsa på deltid
    om den utbildning du vill gå är på heltid, 100% av studietakt, kan det bli svårt för utbildningsansvariga att lägga upp en speciell utbildning för en person (dig) - de måste då skapa en helt ny utbildning som går på halvtid (eller på 25% av studietakt); utbildningen kan då också bli mycket lång; exempelvis om en yrkesutbildning på komvux är på 3 terminer på heltid, då läser man samma volym på 3 år, om man läser på halvtid; och på 6 år - om man läser på 25% av studietakt.

    Tips! kanske går det att läsa enskilda Kurser ur utbildningen och läsa dem på deltid? Försök få Studie- och yrkesvägledare på komvux i din kommun att engagera sig i "ditt fall"; hen kan ha bra förslag (hen känner till de utbildningar som finns på egen komvux och arbetsmarknaden i den delen av landet).

    Vänligen och Lycka till!
    Julia
    P.S: kika gärna på följande sidor:
    yrkespresentationerna på www.framtid.se t.ex:
    framtid.se/yrke/ortopedtekniker
    framtid.se/yrke/arbetsterapibitrade

    och utbud av Yrkeshögskoleutbildningar: www.yhguiden.se

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag undrar om du har en personlig handläggare på försäkringskassan eller ngn annan kontaktperson på ngn myndighet: till ex. en Handläggare på Arbetsförmedlingen som du kan använda som stöd när du söker utbildningar; eftersom du har en hjärnskada, borde du ha rätt till hjälp och stöd från några Myndigheter: i första hand tänker jag på Försäkringskassan och på AF.
    Via kontaktpersoner på myndigheterna kan man (förhoppningsvis) fixa "en speciell lösning" som blir "just för Dig", som är anpassad för dina behov (pga din hälsotillstånd).
    Med vänlig hälsning

    ANNA