sophia
    Jag gick Natur Samhäll på gymnasiet och saknar då Fysik 2, Matte 4 och Kemi 2. Dessa ämnen funderar jag på att plugga in och har funderat lite på ett naturvetenskapligt basår men betyder det att jag måste "göra om" de kurserna jag redan har eller kan jag välja att endast läsa in de tre kurserna jag saknar via ett basår?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sophia!

    Jag rekommenderar att du funderar att läsa de tre kurserna på komvux. Du kan söka till komvux och till ett Naturvetenskapligt basår samtidigt och se var du kommer in och i fall du kommer in på båda, kan du då välja.
    Problemet med Naturvetenskapligt basår är att det är organiserat olika på olika högskolor/universitet och även behörighet är olika. Ibland heter det Naturvetenskapligt/Tekniskt basår. Det kan också finnas regler som säger att de tar inte in på Naturvetenskapligt basår i fall du redan har godkända betyg i flera kurser som läses på utbildningen. Det får man titta närmare på - just på den eller de högskolorna där du kan tänka dig att läsa. Det underlättar, givetvis, om du kan flytta vart som helst i Sverige och då kanske det går att hitta en högskola som tar in dig, trots att du redan har godkända betyg i flera kurser.

    Det brukar gå bra om man t.ex. har godkänt i Matte 3 och det räcker med Matte 2 för behörighet, vilket det gör på flera orter (inte i Stockholm eller Göteborg). Men i fall man även har godkända betyg i Fysik 1, Kemi 1, Biologi 1 och 2 - som du verkar ha, om jag förstod dig rätt, då tror jag tyvärr inte att du har så goda chanser att få plats.

    Det är ju samma kurser och du kan läsa dem på komvux. Det finns en fördel med komvux och till och med flera fördelar:
    1. det är mer flexibelt på komvux - du kan läsa på hel eller på deltid, ofta finns det välja mellan dag- och kväll och även flex och distans kan också finnas.
    2. du utnyttjar inte dina högskoleveckor från Studiemedel när du läser på komvux. På Nat.basår - i fall du vill söka studiestöd, så klart - utnyttjar du dina högskoleveckor, vilket kan resultera i att det inte räcker i slutet av en lång högskoleutbildning, som t.ex. läkare som är 5,5 år lång.

    Mina råd till dig är: undersök möjlighet att söka till komvux och se på högskolornas hemsidor (de skolor där du kan tänka dig att läsa) vad som står ang. sökande som redan har några godkända betyg. I fall du inte hittar den info-, kontakta Studievägledaren på den aktuella högskolan.

    Önskar dig stort lycka till!
    Anna