Jonatan
    Jag kommer inte att gå ut med full gymnasieexamen och funderar på att läsa upp resterande poäng på komvux. Problemet är att alla komuxskolor inte tycks kunna erbjuda några av de kurser jag har kvar på mitt program. Är det möjligt att läsa någon av följande kurser på distans: Ledarskap & Organisation, Sociologi, Psykologi 2?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jonatan,

    på komvux behöver du inte nödvändigtvis läsa exakt samma kurser som ingick i ditt program på gymnasiet.

    För det första, så räcker det med 100 poäng mindre för examen från komvux, det räcker med 2400 poäng.

    För det andra, så kan du göra Prövningar (förbereda dig genom självstudier och anmäla dig till Särskild prövning) - och prövning kan du bl a göra på din gymnasieskola.

    Vilken kommun är du folkbokförd i? Prövning kan du göra vart som (överallt där den aktuella kursen läses) men just Läsa en kurs får du bara i din egen "hemkommun" (eller så köper din kommun en kurs åt dig, om de har råd; de är ej tvungna att köpa ngt., utan de kan svara att de inte har råd och så länge gymnasiet inte är obligatoriskt... så är det så... tyvärr).

    Jag råder dig boka tid hos Syv på komvux i din hemkomun och diskutera samt göra en Studieplanering (planering av Examensbevis).

    Som sagt, kan du läsa andra kurser, helt nya kurser, om du vill.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare