Maria
    Min lillebror har kommit in på naturmusik på Spyken, men såg att det inte fanns kurserna fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4 som obligatoriska ämnen i kursplanen. Är det möjligt för honom att välja de kurserna så att han kan få samma behörigheter som en vanlig naturvetenskaplig inriktning? Han vill gärna ha möjligheterna att kunna ansöka till framtida naturvetenskapliga högskolestudier, som civilingenjör, läkare etc.

    Här är kursplanen för naturmusik
    https://www.lund.se/globalassets/spyken/pdf/programblad-2020_21/1-programblad-na-musik-2020_21_tryck.pdf

    Här är kursplanen för naturnatur
    https://www.lund.se/globalassets/spyken/pdf/programblad-2020_21/1-programblad-na-2020_21_tryck.pdf

    Med vänliga hälsningar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maria!
    I programplanen som du länkar till (NATMUSIK) framgår att Biologi 2 eller Matematik 4 ingår inom "inriktningskurserna". Sedan finns det utrymme för 200 p. (2 kurser - t.ex Kemi 2 och Fysik 2) att ha inom Individuellt val och ännu 200p. programfördjupning ska man också ha, så borde det på så sätt vara möjligt att rymma in alla de kurser som du nämner i din fråga, men vi på FRåGA SYV kan inte lova att det kommer att gå, utan du/ni måste vända er fråga till den aktuella gymnasieskolan.
    Anledning till varför det kanske inte skulle gå är t.ex lärarbrist, problem med schemat-krock eller att eleven inte orkar/hinner läsa alla de tunga naturvetenskapliga kurser + alla andra kurser inklusive musikkurserna.