kungen03

    Tjena! Jag ska plugga på högskolan i höst i Gävle och vill bli civil utredare i framtiden!. Jag har läst runt mycket på internet hur man blir det, vilka vägar osv.... En väg att gå var att läsa Kriminlogiprogrammet, dock var det väldigt hög meritpoäng för att komma in där vilket jag inte har. Jag har runt 15 i merit. Hursomhelst, man kan även läsa fristående kurser för att få en akademisk examen har jag läst. Och då är min fråga vilka fristående kurser behöver jag läsa för att bli Civil utredare på högskolan i Gävle? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    en intressant och viktig fråga du ställer men som också är mycket svår att besvara. Saken är den att tjänsterna som civilutredare hos polisen utlyses ibland, oregelbundet. Det kan gå flera år innan någon tjänst utlyses och sedan kan många tjänster utlysas på en och samma gång men kanske i de städer där du inte bor och dit du inte vill eller kan flytta till... så det är en mycket osäker väg (karriärmässigt) om man ska sikta specifikt på att bli just civilutredare. Det kan bli så att du inte får något tillfälle att söka till en sådan tjänst, över huvudet taget.
    Om det finns tjänster som civilutredare att söka, så kan polisen välja att anställa utan akademisk utbildning också, t.ex vet jag att polisen har tidigare anställt några personer utan akademisk utbildning men med längre erfarenhet från utredningar hos försäkringsbranschen och/eller hos försäkringskassan. En stor merit om man söker jobb som civilutredare är också vissa specifika språkkunskaper (exakt vilka språk det handlar om kan variera över tid).
    Som du kanske redan har förstått, så kommer du inte kunna få (i alla fall inte av mig) en lista på kurser som leder raka vägen till jobbet som civilutredare. Men ett svar får du från mig i alla fall, jag svarar så här: satsa på en kandidatexamen med huvudämnet som juridik, kriminologi eller beteendevetenskap och försök lära dig så mycket om utredningar, olika frågor om kriminalitet och juridiska frågor som möjligt (både som högskolekurserna och även på andra sätt t.ex genom självstudier, arbetslivserfarenhet mm).
    Du skriver om att antagningsgränsen till kriminologiprogrammet var hög men se vilka kurser de läser inom det programmet och försök komma in på de kurserna som fristående kurser (det kallas för att "skugga programmet"). Prata med studievägledare på kriminologiprogrammen och fråga på vilket sätt du kan uppnå kandidatexamen inom liknande område utan att ha kommit in på just kriminologiprogrammet.
    Jag vill också råda dig att göra högskoleprovet och då prövas du i HP-urvalet och där man kan komma in även med lägre betyg. Och du kan också försöka höja ditt meritvärde och detta samtidigt som du gör högskoleprovet. Se också om du hittar kriminologiprogrammet på andra orter där det kanske brukar vara lättare att komma in.
    Och jag vill också råda dig att satsa "bredare" än endast rikta in dig på just yrket Civilutredare för att det kan tyvärr bli så att du inte får något tillfälle att söka just det jobbet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • kungen03 : Tack så mycket för svaret!
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!