Hemligt
    Jag tror att jag kommer att gå ut med runt E, D och C i de flesta ämnena. Är det tillräckligt för att bli Ingenjör?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Ingenjör - är i Sverige ej en skyddad titel utan ett "samlingsbegrepp" för ett stort antal yrken, t.ex

    Anbudsingenjör

    Anläggningsingenjör

    Arbetsingenjör

    Automationsingenjör

    Betongingenjör

    Bildingenjör

    Brandingenjör

    Byggnadsingenjör

    Civilingenjör

    Civilingenjör i maskinteknik

    Civilingenjör inom bioteknik

    Dataingenjör

    Designingenjör

    Driftingenjör

    Ekoingenjör

    Elingenjör

    Elkraftsingenjör

    Energiingenjör

    Fartygsingenjör

    Fastighetsingenjör

    Flygingenjör

    Forskningsingenjör

    Gatuingenjör

    Geoingenjör

    GIS-ingenjör

    Gymnasieingenjör

    Högskoleingenjör

    Ingenjör i elektroteknik

    Ingenjör inom bygg

    Ingenjör inom data/elektronik

    Ingenjör inom maskinteknik

    Ingenjör inom stål- och metallindustrin

    Installationsingenjör

    Kartingenjör och karttekniker

    Kemiingenjör

    Livsmedelsingenjör

    Logistikingenjör

    Maskiningenjör

    Medicinsk ingenjör

    Medicinteknisk ingenjör

    Mätningsingenjör

    Patentingenjör

    Processingenjör

    Projektingenjör

    Rymdingenjör

    Serviceingenjör

    Sjöingenjör

    Textilingenjör

    Trafikingenjör

    Underhållsingenjör

    Utvecklingsingenjör

    Ventilationsingenjör

     Du kan även läsa om andra Yrken och om olika Arbetsgivare samt om Studier inom olika skolformer på www.framtid.se.

    Utbildningar till "ingenjör" finns i olika skolformer. Till Civilingenjör och Högskoleingenjör läser man på högskolor-universitet men till andra typer av ingenjör kan man läsa t.ex inom yrkeshögskola. Vid ansökan till yrkeshögskola spelar betygen viss roll men ej är avgörande.
    Se några exempel på yh-utbildningar:
    campus-varberg/byggingenjör
    yrkeshogskolan-kungsbacka/byggprojektoer-cad-bim
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/automationsingenjor
    automations-och-robotingenjor-med-industri-lund
    teknikhogskolan/anlaggningsingenjor-vag-vatten
    teknikhogskolan/anlaggningsingenjor-jarnvag-orebro
    anlaggningsingenjor-infrastruktur-hermods-orebro
    abonnentingenjor-sky-gbg
    vvs-ingenjor-insu-stlm

    Studie- och yrkesvägledare
    • Hemligt : Hej! Av alla dessa, vilka kan man bli med Naturvetenskap? Sedan undrar jag också om det är möjligt att bli en ingenjör rent generellt, alltså vilken sorts ingenjör som helst med E-D i snitt i betygen.
    • Anna : Jag vet inte vad "en ingenjör rent generellt" betyder. Angående betygen, så räcker det för Behörighet att ha godkända betyg, alltså E. men sedan deltar man i Konkurrensen om utbildningsplats. Till en högskoleplats kan man konkurrera även med resultatet från högskoleprovet. Till yrkeshögskoleutbildningar antas man på "sammantagen bedömning" där även motivation, arbetslivserfarenhet, tester och intervjuer spelar stor roll (alltså betygen spelar viss roll men inte avgörande roll - vid antagning till yrkeshögskoleutbildningar).