Herman
    Kan man få behörighet till att läsa för IT-tekniker om man gått Natur på gymnasiet?
    Ifall man inte kan vad är det som behövs komplettera?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    Du är intresserad av yrket IT-tekniker>>> och det är ett yrke som kan förändras på ganska kort tid ganska mycket. Detta pga ständiga förändringar sker inom IT-branschen. Vid stora och snabba förändringar inom branschen vet vi inte vad som om några år kommer att krävas för att kunna få jobb som IT-tekniker; vi vet inte ens vad som arbetsuppgifterna kommer att innehåIIa... inte med någon större säkerhet i aIIa faII. Vi kan bara mer eIIer mindre "gissa"...

    Jag viII också påpeka att det många ggr går att Iära sig mycket vid sidan av skoIan, dvs på egen hand, genom sjäIvstudier för att "hänga med" och få "spets" på sin kompetens. Bredden får man på gymnasiet ... På aIIa gymnasiaIa program Iäser man svenska, engeIska, matte och ett antaI andra ämnen som utgör "grund"-basen, bredden, grund att "stå på" för att Iära sig mer /bIand annat Iära sig på egen hand/. Det är bättre att se gymnasieskoIa som just "grund" att "växa" ifrån för att på egen hand "odIa" sina intressen och förmågor...

    Som svar på din fråga säger jag att "Jo, det borde gå".. fast om man i första hand är intresserad av just Data-yrken då skuIIe jag i första hand rekommendera Teknikprogrammet och i andra hand - EE, inr Dator-och-kommunikationsteknik.

    VänIiga häIsningar

    Liselotte SYV

    Liselotte