Charbel
    Jag tog studenten 2014 och har tyvärr F i fyra ämnen (italienska 1, idrott och hälsa 1, matematik 2b samt 3b). Jag är medveten om att man får bara ha 250 poängs F för en examen. Jag vill studera vidare till arkeolog/historiker eller även militärhögskolan inne i Stockholm - strategi. Jag läste ekonomi företag i gymnasiet. Jag har kollat vad grundläggande behörighet för arkeologi behövs och jag har klarat dom kurserna men behöver som sagt min examensbehörighet så finns det något sätt att läsa någon annan kurs än dom jag har F:at i? Har väldigt svårt med matematiken och känns som att jag inte kommer klara av kursen hur mycket jag än försöker. Men exempelvis ersätta matematiken med kanske något ämne som psykologi 2 eller liknande? Förrutom högskoleprovet, går det inte att ersätta ett eller två ämnen som man inte har läst i gymnasiet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Charbel!
    Jo, det är fullt möjligt att läsa andra kurser på Komvux och få examensbevis från Komvux.
    Idrott och hälsa -kurs kan man inte läsa på Komvux och det räcker med 2400 poäng för att ta Examensbevis från just Komvux.

    Om jag förstår dig rätt, så har du Särskild behörighet (dvs godkända betyg i alla de SPECIFIKA kurser) till de eftergymnasiala utbildningar som du är intresserad av. Om så är fallet - skulle jag råda dig läsa 300 poäng på Komvux (du behöver inte läsa matte eller italienska utan kan läsa helt andra kurser) - och försöka få så höga betyg som möjligt i de kurserna. E betyg räcker för att du examen men högre betyg ger dig högre Meritvärde och det blir lättare att konkurrera om utbildningsplats på en eftergymnasial utbildning.

    Undrar om du har betyg i Engelska 7 från gymnasiet? Om inte, är det en "bra kurs" att läsa på Komvux då godkänt betyg i den ger dig 1.0 Meritpoäng. Matte vill du inte läsa, förstår jag men hur är det med Moderna språk? Moderna språk 3 och 4 ger också meritpoäng. Meritpoängen har inget med behörighet att göra. De är enbart för konkurrens, höjer Medelvärde av dina gymnasiala betyg. Bra sammanfattning ang. meritpoäng finner du på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Jag råder dig boka tid hos SYV på Komvux i din "hemkommun", dvs där du är folkbokförd och göra upp en Studieplan - vad du vill läsa, när och i vilken form: dagtid, kvällstid, på "flex" eller på distans.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för det snabba svaret, och jo jag har läst engelska 7 och fick ett B inom det. Men om jag förstod detta rätt så kan jag välja tre ämnen som jag vet att jag kan klara av och få så högt betyg som möjligt i och sen byta ut dom mot mina F? Om så är fallet så ska jag se till att börja plugget med en gång!
    • Milla : Du skriver "tre ämnen" och jag säger 300 poäng, vilket kan vara skillnad för att de flesta kurser är på 100 poäng men ej alla. Det finns en del kurser som är på 50 poäng och även några få som är större än 100 poäng, 150 poäng och även 200 poäng (men så stora kurser som 200 p. finns nästan uteslutande på yrkesprogrammen). Hur som helst så behöver du 300 POÄNG betyg till - för du har 2100 poäng godkända betyg. Du klarar "gränsen" för gymnasieexamen om du får godkända betyg i 150 poäng till, du har ju redan 2100 godkända poäng. Så egentligen behöver du bara läsa 150 poäng på komvux men då måste du få godkända betyg i alla dem, icke F, alltså. Fördelaktigt för dig är att inte ha F betyg i Examensbeviset, därför rekommenderar jag att - om du kan, läs mer än 150 poäng, t.ex. 300 eller ännu fler. Prata med SYV på Komvux i din kommun, säg att du vill få Examensbevis med så högt Meritvärde som möjligt men du vill inte läsa matte. Då rekommenderar hen de kurser som Komvux i din kommun har, som du kan välja ifrån. Att läsa 300 gymnassiepoäng på heltid tar 15 veckor.
    • : Yes, tack så hemskt mycket för dom snabba svaren!
    • Milla : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får - om du vill - tipsa dina vänner och bekanta om oss. Vi vill kunna hjälpa fler! :)
    Läs alla kommentarer