Jonathan

    Hej! Jag heter Jonathan Chance och jag går i nionde klass. Jag har en fråga som angår generell betygsättning i grundskolan. Jag undrar om man kan få ett A i betyg även om man har några enstaka betygskriterier på B-nivå? Med andra ord, kan läraren göra en mer generell bedömning av mitt arbete och de uppgifter och prov jag gör, eller finns det ett system som, till exempel gör det omöjligt att få A i betyg om man har vissa betygskriterier på B eller C-nivå? Med vänliga hälsingar, Jonathan Chance

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan,

    tyvärr kan inte en studie- och yrkesvägledare ge svar om betygssättningen. Detta p g a det är LÄRARENS KOMPETENS. SYV får inte utbildning i betygssättningen. Så tyvärr, jag beklagar men vi kan inte svara på den typen av frågor.
    Om du är nyfiken och vill diskutera betygskriterier, så prata gärna med dina lärare. Om du vill klaga på fel i betygssättningen, är det en fråga till rektor på din skola i så fall.
    bästa hälsningar och lycka till i dina studier
    ANNA