Samantha
    Hej!

    Jag har försökt hitta svar till denna fråga som gett mig sån ångest.

    Jag blev jättesjuk under mitt sista år på gymnasiet, och fixade därför inte att få mitt IB-diplom. IB har ett gäng kriterier för att få sitt diplom som också ger en grundläggande behörighet. Jag gjorde en retake förra året i två ämnen och lyckades höjja mig till 25 poäng (IB kräver min 24 poäng) men då sa dom att ett ytterligare kriterium var att man skulle ha totalt 9 poäng i sina SL-subjects och det hade jag aldrig ens hört förut (jag fick totalt 8 och därför heller inget diplom.)

    Jag ska göra en till retake nu i om lite mer än två veckor, och man får bara göra retakes två gånger. Om jag inte fixa att höjja mig till 9 poäng i mina SL-subjects så jag får mitt diplom, får jag inte göra fler retakes och kan inte längre få min grundläggande behörighet via IB.

    Nu till frågan: Sist jag kollade så kunde man inte komplettera sin IB-examen med enstaka kurser på komvux, men jag undrar om man har rätt att söka till ett helt program dvs "göra om" gymnasiet via komvux eftersom jag då inte har någon annan väg att gå?

    Mvh
    • : Och ytterligare en fråga: Om jag får behörighet via folkhögskola, söker jag endast in på den kvoten då framöver eller kan jag forfarande nyttja mitt HP resultat?
    • Anna : Jo då, det går jättebra att prövas både i BF och i HP urvalsgrupper samtidigt! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Samantha,
    jag föreslår att du tittar på alternativet "Allmän linje på en folkhögskola". Det är inte omöjligt att du på ett år på en folkhögskola kan få Omdöme om Grundläggande behörighet + även Omdöme om särskild behörighet i just de kurser vilka du behöver till just din högskoleutbildning.
    ****
    Du kan samtidigt också söka till komvux, ja. men för det första så kan man inte kombinera IB-kurser med komvux kurser. Det kommer alltså ta minst 2 år på komvux, om du läser på heltid - att uppnå tillräckligt med poäng för att få ut Examensbevis.

    Sök både till komvux och till en folkhögskola - t  om till flera olika folkhögskolor. Sista ansökn.dag till komvux och till fokhögskolorna är olika. Skolorna bestämmer själva. Ofta är det sista april - så det börjar kanske bli lite bråttom. Så kika gärna på Folkhögskolorna (oberoende av folkbokföringskommunen); och komvux är det i den kommunen där du är folkbokförd.

    bästa hälsningar

    ANNA

    • : Så ifall jag inte nu sätter min sista retake, är min bästa chans att försöka komma in på en folkhögskola och se om de kan göra en bedömning för grundläggande behörighet? Om jag förstod dig rätt nu så kan jag söka in då på vilken folkhögskola somhelst, oavsett vart jag är folkbokförd? Tycker du att jag borde skicka in en ansökan även om jag sen skulle få min behörighet via min kommande retake? Kan man tacka nej då till platsen? Mvh
    • Anna : Man kan alltid tacka Nej till en utbildningsplats. Det stämmer att folkhögskolorna tar in från hela Sverige, oavsett vilken kommun du är folkbokförd. Bedömning om Grundläggande behörighet får högskolorna göra tidigast efter 1 års studier på Allmän linje. Om du har kunskaper som räcker, även om du har de redan nu, får du ändå omdöme tidigast till nästa sommar. Sådana är reglerna, i alla fall så har Folkbildningsrådet svarat när vi ställde den frågan till dem för ett par veckor sedan.
    • Anna : Du förlorar inget på att söka till folkhögskolorna, men sök bara till dem där du kan tänka dig läsa ett år på heltid... det är ju ingen idé att söka utbildning som du inte kan eller vill läsa! :)