Elev

    Hej! Fråga 1 --> Jag velar mellan offentlig förvaltning och personalvetare i Örebro. Självklart är de olika eftersom personal leder till arbeten inom personalområdet, men... Jag undrar om man läser personal, kan man få liknande jobb (utöver personalrelaterade jobb) som om jag skulle ha läst offentlig förvaltning eller skiljer de sig åt så pass? Med tanke på att båda är samhällsvetenskapliga utbildningar. Fråga 2 --> Vad kan man få för utbildningar som personalvetare utöver personalrelaterat? Fråga 3 --> Vad kan man studera för vidareutbildningar efter personalvetar?

    • Anna : Börja med att läsa på utbildningarnas egna hemsidor och ta också kontakt med studievägledare på de institutioner där de utb ges.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Jag vill börja svara på Fråga 3 --> Vad kan man studera för vidareutbildningar efter personalvetar?
    - Egentligen kan man inte svara; detta för att utbildningsutbud förändras. De utbildningar på avancerad nivå som finns idag kanske inte finns om 3 år, utan det finns då andra utbildningar.

    ***
    Fråga 2 --> Vad kan man få för utbildningar som personalvetare utöver personalrelaterat?
    Din fråga 2, ovan - jag är inte säker på vad du undrar över. Du får gärna förklara mera kring din fråga.
    Läs annars gärna info på
    Framtid.se/yrke/personalvetare

    ang.Fråga 1:
    Du har rätt i att båda utbildningar som du är intresserad av är inom "samhällsvetenskap".
    Problemet är att Samhällsvetare är ett samlingsnamn på ett stort antal olika yrken. Det finns också tjänster som kräver vilken som helst 3-årig högskoleutbildning - t.ex Arbetsförmedlare eller Utredare på FK och även Civilutredare hos Polisen kan ha många olika högskoleutbildningar.
    Båda de programmen som du undrar över är "breda" utbildnigar som du kan "förändra"/göra till din egen utbildning på olika sätt - t.ex genom val av teman på uppsatser och egnaarbeten; om du läser ngt vid sidan av eller efter programmet; genom att kunna flera språk, utöver svenska och engelska...

    Det är bra att du har jämfört programmen, kurs för kurs. De kurser som på samma lärosäte har samma namn bör vara "exakt samma kurs"; det finns dock några kurser som skiljer sig mellan de olika programmen. Prata gärna med studievägledare på just de utbildningar. Tänk också på att dina intressen och mål kan i framtiden förändras och likaså kan situationen på arbetsmarknaden bli annorlunda, t.ex helt nya yrken uppstår... och om du blir egenföretagare/konsult, kan du forma ditt "eget yrke" med grund i den unika kompetensen som du skaffar dig, där alla dina kunskaper och erfarenheter, även utöver de som du får genom ett högskoleprogram, kan komma till användning.