Malin
    Hej! Om man mår riktigt dåligt i skolan pga saker som inte går att förändra skulle man kunna få ett mer anpassat schema och studera hemmifrån?

    Jag går vårdprogrammet men har inte mycket praktiskt i skolan utan då endast på praktiken.

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Malin,

    undervisning på gymnasiala yrkesprogram finns i Sverige tyvärr inte på distans. Att göra anpassningar för enskilda elever så att de skulle kunna läsa på distans kräver stora resurser och skolorna måste inte göra det, enligt reglerna i alla fall. Du får givetvis fråga på din skola men jag är rädd att du får Nej, som svar; och detta för att skola måste inte göra det och ofta finns inte tid, energi och pengar att individanpassa så att de som vill eller behöver skulle få läsa på distans.
    Jag är ledsen att behöva svara på det sättet som jag gör.
    Dock har jag inte så mycket val... Jag blir glad om din skola finner lust och möjlighet att göra anpassningar för dig! Men du har inte rätt att kräva det, tyvärr.

    vänligen
    S.