Annan

    Hej! Jag läste teknikprogammet på GTG. Under mina 3 år läste jag 2600 poäng exklusive GA. Min fråga är om man kan förbättra sitt befintliga meritvärde genom att ta bort kurser med lägre betyg. En vanlig gymnasieutbildning innehåller endast 2400 poäng vad jag har förstått. Exempelvis har jag lägre i betyg i fysik och det är inte ämne som krävs för den utbildning jag har kikat på, skulle man då kunna utesluta den i sin ansökan? Tack på förhand.

    • Anna : Fick du Examensbevis eller studiebevis när du avslutade dina gymnasiestudier?
    • Annan : Jag fick ett Examensbevis. Har läst ytterligare 900 poäng inklusive examensarbete men detta är inget jag räknat med i mitt meritvärde då dessa är T4 kurser och ingår i en gymnasieingenjörsexamen.
    • Anna : Jag har nu gett svar på din fråga, se nedan.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Olivia,
    svar på din fråga är tyvärr Nej. I dokumentet examensbevis kan ingenting ändras och inga kurser kan uteslutas. Du väljer inte vilka kurser du vill ska bidra med betygen, utan du skickar eller laddar in ditt examensbevis och det är antagning.se som räknar fram ditt meritvärde; du kan inte uppge vilka betyg du vill ska räknas in, för att alla betyg från ditt examensbevis ska räknas in förutom gymnasiearbete och de kurser som är i ditt examensbevis markerade med U räknas in endast i två fall: om en sådan kurs krävs för särskild behörighet eller om den ger dig meritpoäng.
    Med det sagt, så är sanningen den att du kan höja ditt meritvärde: om du idag har färre meritpoäng än max, och max är 2.5, då kan du skaffa dig fler meritpoäng; ett annat sätt är att du höjer betygen i de kurserna som ingår i ditt examensbevis, vilket du kan göra t.ex genom prövningar. Och om du får nya betyg i kurser som ger meritpoäng eller om du får högre betyg i de kurser som ingår i ditt examensbevis, så se till att antagning.se ser även de nya betygen (du laddar upp även de nya betygen) och antagning.se kommer räkna om så att du får högre meritvärde.

    • Annan :

      Tack för svaret Anna. Tittar nu på att läsa journalistprogrammet på Göteborgs universitet där matte 4 och fysik 2 som jag läst inte krävs, de är de enda ämnena på mitt examensbevis som är markerade med ett U. De ämnena drar dessvärre ner mitt meritvärde, betyder det att jag skulle kunna ta bort dem i min ansökan och hur går jag tillväga isåfall? Tack återigen.

    • Anna :

      Om fysik 2 inte krävs för särskild behörighet och den kursen är i ditt examensbevis markerad med "U" kommer det betyget inte räknas in. Vad gäller matematik4, så ger den kursen meritpoäng. Jag vet inte om du redan utan matematik 4 har max antal meritpoäng eller inte. Beroende av svar på den frågan så kan matte 4 betyget räknas in (om den kommer ge dig meritpoäng) men du får ju i så fall Höjning av ditt meritvärde, även om betyget i matte4 är något lägre (jag antar att det är ett godkänt betyg du har... för annars om du har matte4 som "U-kurs" med F i betyg så kan du glömma att du hade det betyget). Antagning.se räknar in alla de betyg som måste räknas in och av de betygen som får räknas in - endast de betygen som höjer ditt meritvärde. Du kan inte uppge vilka betyg du vill ska räknas in. Du ska se till att antagning.se ser alla dina gymnasiala betyg för att det kan endast bli till din fördel.

    • Peter :

      Hej Olivia! läste i din kommentar att du är intresserad av Journalistprogrammet. På gymnasiet läste du teknik och även fjärde teknikåret, till gymnasieingenjör (skriver du om i din fråga) och jag vill därför tipsa dig om yrkeshögskoleutbildningar till Teknikinformatör. Din ansökan till högskola-universitet och till yrkeshögskola påverkar inte varandra. Du får inte sämre chans att komma in om du söker till många utbildningar samtidigt. Du får, om du vill, kika på exempel på en yh-utb.till Teknikinförmatör, yhguiden.se/utbildning/teknikinformatör Information om yrket Teknikinformatör kan du få genom att besöka Framtid.se/teknikinformatör

    • Annan : Tack Anna och Peter!
    • Anna : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!
    Läs alla kommentarer
    SYV-besökare SYV

    Hej Olivia, jag vill tipsa dig om yrkeshögskoleutbildningar. Du kan söka till högskola-universitet och till yrkeshögskoleutbildningar (många) samtidigt; de ansökningar påverkar inte varandra. Om du får plats på flera ställen kan du i så fall välja sen: titta gärna på några exempel på yh-utbildningar, snabblänkarna finns nedan:
    teknikhogskolan/automationsingenjor-robotik
    hermods-yrkeshogskola/automations-och-robotingenjor-med-industri
    kyh/anlaeggningsingenjoer-infrastruktur-miljoe-och-klimat
    stockholms-tillskaerarakademi/3d-visualiserare-inom-mod-och-konfektion
    rela-och-kontrollanlaggningar-i-elkraftsystem
    ec-utbildning/frontend-utvecklare
    företagsuniversitetet-ab/sakerhetsskyddad-upphandling-sua
    hermods-yrkeshogskola/anlaeggningsingenjor-infrastruktur
    teknikhogskolan/net-utvecklare