Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Fatma!

    Det finns inte någon regel som säger att med F i ett ämne i åk8, går man om ett år. Utan det är i samråd med föräldrar (vårdnadshavare), lärare, eleven och rektorn som det bestäms - vad som gagnar eleven mest (vad blir bäst för eleven).

    Det beror också mycket på vad det är för ämne. Om det är svenska eller svenska som andraspråk då är det mycket mer allvar än t.ex idrott eller musik. Detta pga svenska är undervisningsspråk och har man brister i svenska, blir också alla andra ämnen lidande.

    Och om det t.ex är Moderna språk eller Modersmål som man fick F i - då kan man faktiskt bara plocka bort  det ämnet från elevens studieplan i åk9... Så det finns olika lösningar, beroende på vilket ämne betyget F är satt, på vad eleven vill, vad läraren i det aktuella ämnet säger mm. Det är rektor som fattar beslutet om eleven får gå om ett år på grundskolan eller inte.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    • : Tack för det snabba svaret
    • Julia : Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till med dina studier!