Hej, har du frågat på din gymnasieskola? Prata med SYV-en, med din klasslärare/mentor och kanske också med rektorn.
    Det är många "punkter" här... Det som kan spela roll är:
    - Vilken kommun du är Folkbokförd i?
    - Om din skola har någon sort "avtal" med Stockholms stad?
    - Din egen skola kanske kan erbjuda dig möjighet att gå i sommarskola?
    - Vilka ämnen och kurser du vill läsa (de kanske ej erbjuds på sommarskolan, över huvudet taget)?
    Det är många frågor som behöver besvaras innan du kan få svar på din fråga.
    Vänligen
    ANNA

    • : tack så jättemycket och kursen jag vill gå är matte 1c
    • Anna : Just matte 1 brukar ju erbjudas i sommarskolorna. Men oftast endast om man gick den kursen redan och fick F betyg; inte om man inte gick kursen och inte om man har godkänt betyg /E eller högre/. Sommarskolan är inte en Rättighet. Ibland finns den och ibland inte. för självstudier inom matematik kan vi tipsa om www.matteboken.se
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    enligt den info vi har så är det för sommarskola 2019 i Stockholm /för gymnasieelever/ gäller bland annat följande:
    - du måste ha F i den kursen du vill läsa
    eller Riskera att få F betyg i den kursen;
    - elever inskrivna i Fristående gymnasieskolorna, tas emot i mån av plats, dvs inte i första hand; i första hand tas emot eleverna, inskrivna på kommunala gymnasieskolor. På din fristående skola kan ev.egen sommarskola anordnas (det måste du fråga på din skola).
    *****

    Enligt den info vi har så är det på Thorildsplans-gymnasium som sommarskola för gymnasieelever i Stockholm "äger rum".

    Sommarskola vid Thorildsplans gymnasium för elever vid nationella program

    Tid: 17 juni till den 13 juli 2019

    Sista dag för anmälan: 24 maj via blankett på skolans webbplats

    Antal platser: cirka 1000 st.

    Mer information liksom en länk för anmälan ligger på Thorildsplans gymnasiums webbplats. Anmälan görs av respektive skolas studie- och yrkesvägledare.

    Vänligen
    Julia syv