Josefina
    Hej, jag undrar om det är möjligt att man får gå två program, alltså att man läger till dom ämnen som saknas för ett program så man får utbildning inom två program/linjer.

    Jag ska börjar på plusgymnasiet och har kommit in på stylist som har följande ämnen:
    Gymnasiegemensamma ämnen (600 p)
    Engelska 5 100
    Historia 1a1 50
    Idrott och hälsa 1 100
    Matematik 1a 100
    Naturkunskap 1a1 50
    Religionskunskap 1 50
    Samhällskunskap 1a1 50
    Svenska 1 100
    Programgemensamma karaktärsämnen (400 p)
    Entreprenörskap 100
    Hantverk – introduktion 200
    Tradition och utveckling 100
    Inriktning – Övriga hantverk (500 p)
    Hantverksteknik 1 200
    Hantverksteknik 2 200
    Material och miljö 100
    Programfördjupning (700 p)
    Hantverksteknik 3 200
    Hantverksteknik 4 200
    Formgivning 1 100
    Bild och form 1a1 50
    Bild och form 1a2 50
    Personlig försäljning 1 100
    Individuellt val (200 p)
    För grundläggande högskolebehörighet välj:
    Svenska 2 100
    Svenska 3 100
    Engelska 6 100
    Gymnasiearbete (100 p)
    Yrkesutgång: Hår- och makeupstylist

    Och då undrar jag om man kan lägga till dom ämnen som saknas för Hudvård Och Naglar program/linje, det programet/linjen har följande ämnen:

    Gymnasiegemensamma ämnen (600 p)
    Engelska 5 100
    Historia 1a1 50
    Idrott och hälsa 1 100
    Matematik 1a 100
    Naturkunskap 1a1 50
    Religionskunskap 1 50
    Samhällskunskap 1a1 50
    Svenska 1 100
    Programgemensamma karaktärsämnen (400 p)
    Entreprenörskap 100
    Hantverk - introduktion 200
    Tradition och utveckling 100
    Inriktning – Övriga hantverk (500 p)
    Hantverksteknik 1 200
    Hantverksteknik 2 200
    Material och miljö 100
    Programfördjupning (700 p)
    Hantverksteknik 3 200
    Medicin 1 150
    Medicin 2 100
    Hantverksteknik 4 200
    Naturkunskap 1a2 50
    Individuellt val (200 p)
    För grundläggande högskolebehörighet välj:
    Svenska 2 100
    Svenska 3 100
    Engelska 6 100
    Gymnasiearbete (100 p)

    Så jag skulle kunna få läsa extra dom ämnen som saknas för att få betyg från båda programen/linjerna.

    Tack så mycket för svaret på förhand! Och hoppas ni/du förstår min fråga, visste inte riktigt hur jag skulle formulera frågan.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag förstår precis vad du menar och du förklarar alldeles utmärkt men dessvärre går det inte att gå två program samtidigt. Men på många program kan man inom Individuella valen och programfördjupningar läsa kurser som man läser på andra program och på så sätt blanda lite. Det kan dock variera bland olika skolor vilka kurser som erbjuds.

    Nu läser du ju samma grundpaket som Hudvård och naglar eftersom det är samma program men olika inriktningar. Och om den inriktningen också ligger på samma skola så kan man ju tänka sig att de kanske erbjuder vissa kurser som ligger på Hudvård och naglar. Du får helt enkelt kolla med skolan vid skolstart. Hoppas det löser sig. /Lena, Syv