Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    se om Översättarprogrammet ligger på grundnivån eller på avancerad nivå. Om det ligger på avancerad nivå, då bör man först skaffa sig relevant (översätter-)utbildning på grundnivå som är minst 3 år lång, annars är man obehörig och kommer inte antas.
    Om du hittar ett översättarprogram som ligger på grundnivå, alltså ej kräver tidigare högskolestudier i översättning, kan du söka och se om du kommer in. Om du kommer in och den nya programmet är på heltid och din nuvarande utbildning är också på heltid, då blir det mycket svårt (i princip omöjligt) att läsa båda samtidigt; detta på grund av att föreläsningarna/lektionerna på de två programmen kommer att krocka + att du kommer behöva lägga ner 80 timmar varje vecka på dina studier. Se om du kan hitta någon utbildning på max halvtid som du är intresserad av. En halvtidsutbildning kan man läsa samtidigt som man läser en annan, heltidsutbildning.
    Prata också med studievägledare på din nuvarande institution på lärarhögskolan och på de institutionerna där intressanta för dig utbildningar ges.
    Det är inte förbjudet att läsa mer än en utbildning på en och samma gång, men det finns svårigheter i att hitta och orka; det finns risk att överanstränga sig och samtidigt också missa få godkända betyg. Det finns studerande som läser ganska mycket på en gång men det är inte alltid som det går bra. Hur mycket man hinner och orkar är ganska individuellt.

    Studie- och yrkesvägledare