Elvina

    Hej. När jag gick ut i nian på speciella skola. Med bra betyg och är inte ens behörig till gymnasium som jag vill gå på. Så jag pluggar matte 1b och har goda kunskaper i det. Jag undrar om jag kan göra prövning i det. Istället för att läsa på IM. Har annan fråga, om betygen spelar ingen roll om man byter gymnasium. Det som spelar roll är om det finns en ledig plats på skolan och programmet jag vill gå och om skolan kan ta emot mig. Eller gäller det bara betygen att komma in gymnasiet?

    • Milla :

      Gick du ut årskurs 9 våren 2022? Var går du nu, i april 2023? Går du på IM, på vilket av de introduktionsprogram i så fall? Du skriver också "speciella skola". Vad var det som var speciellt med den skolan?

    • Elvina : Jag läser nu försäljning och service programmet på gymnasiesärskola i andra året. När jag gick ettan på gymnasiet så ville jag byta program till ekonomiprogrammet på drottning blanka, men syv på min skola sa att jag skulle utredning först. Jag gjorde det och det tog flera månader att få kallelse. Min utredning påbörjades i februari i år och tills nu fick jag svar från utredning att den diagnosen som jag hade förr var det felaktigt, de tog bort diagnosen. De säger att jag har inte rätt att vara kvar i gymnasiesärskola, de tycker att jag borde gå över till vanliga skola. Jag var så överlycklig att jag inte tillhör särskolans målgrupp. Jag kontaktade drottning blanka, jag berättade allt om min situation, de erbjuder studiebesök, jag tackade ja.
    • Milla :

      Så bra!!! Gå på studiebesök på gymnasieskolan. Jag undrar: har du slutbetyg från grundskolan eller från grundSär-skolan? Det kan tyvärr bli ett problem i fall du har slutbetyg från särskolan, grund-sär, alltså. För behörighet till nationella program på gymnasieskolan behöver man ha godkända betyg från en "vanlig" grundskola, ej från grund-särskola (i alla fall som regel). Om undantag kan göras, vet jag tyvärr inte. Be dina vårdnadshavare ringa till skolverket, tel.nr 08-52733200. LYCKA TILL! HOPPAS DET LÖSER SIG PÅ ETT BRA SÄTT! HÅLLER TUMMARNA FÖR DIG!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    eleven måste vara behörig till det programmet på gymnasiet som hen vill bli antagen till. Om eleven inte är behörig kan inte hen antas, även om ledig plats finns. Om vad som krävs för behörighet till gymnasieprogrammen, var god se gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet
    Vilket program vill du gå på gymnasiet? Har du pratat med studie- och yrkesvägledare på den skolan som du läser på nu?
    Jag har svårt att gissa vilken situation du befinner dig i. Du gick ut nian på en "speciell skola" men vad är det som var speciell med den skolan? Blev du behörig till yrkesprogrammen eller inte till några nationella program alls? Och i så fall varför? Hur många ämnen och vilka ämnen har du godkända betyg i i ditt slutbetyg från grundskolan?
    Pluggar du matematik 1b på egen hand eller i skolan? Om du läser i skolan så får du ju betyget i slutet av kursen.
    Jag vill gärna hjälpa dig men jag kan inte förstå din situation: är du inte behörig till gymnasiet, över huvudet taget? och i så fall varför?
    Om du inte vill eller kan berätta mer kring din situation, då ger jag dig rådet att hitta en studie- och yrkesvägledare nära dig (på din nuvarande eller på din gamla skola) och prata med honom/henne. Du kan också be dina vårdnadshavare att kontakta utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd och be om att sätta tid för ett möte där du, dina vårdnadshavare, representant från utbildningsförvaltningen och studievägledare samt kurator deltar; ni kan då tillsammans försöka hjälpas åt att lista ut vad som bli bäst för dig både på kort och på lång sikt.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare