Karl
    Hej, jag har läst på många ställen att det skulle vara möjligt att göra en prövning i Biologi 2 utan att först ha läst Biologi 1. Jag har många orsaker till att jag skulle vilja göra det:
    Jag kan redan det mesta i Biologi 1
    Biologi 1 intresserar mig inte så mycket
    Biologi 1 är bara av marginellt intresse för utbildningen jag tänker söka (Läkarprogrammet), medan Biologi 2 är superrelevant
    Jag har ganska ont om tid
    Biologi 2 räcker som särskild behörighet på Läkarprogrammet

    Det jag undrar är
    (a) är det något jag fått om bakfoten kring detta?
    (b) hur ska jag praktiskt gå tillväga för att fixa en dylik prövning? Vem ska jag höra av mig till? (Jag läser in övriga ämnen för särskild behörighet på Hermods distans, men där tror jag inte man kan göra en sådan prövning)
    (c) Hur fungerar det med laborationer vid prövning?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Karl,

    jo, det går bra att anmäla sig till prövning i Biologi 2 utan att ha betyg i Biologi 1. Allmänt gäller det för prövningar att man behöver ej uppvisa några betyg, utan det är de KUNSKAPER som man uppvisar vid prövningstillfällen som man får betyg på.

    Var kan du göra prövning?
    Jo, som icke-gymnasieelev har du rätt att göra prövningar i alla de olika svenska städer. Det behöver inte vara en stad där du är folkbokförd eller där du bor - utan det går bra att leta efter prövningar i hela Sverige.
    Svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövning. I vissa städer finns det Prövningsenheter, som t.ex i Göteborg. I andra städer är det på eller via Komvux som man kan anmäla sig. Många vill göra prövningar och det är lärarbrist. Dessutom, så täcker inte avgiften som du kommer att betala på 500kr. de faktiska kostnader som uppstår i samband med prövning, därför går de som erbjuder prövningar "back" ekonomiskt sett - så de har inte råd att erbjuda så många prövningar som det skulle behövas.
    Det är alltså fritt fram att leta vad du kan anmäla dig till en prövning; kan dock inte garanteras att du hittar.
    Enl. vad jag vet så brukar prövningar inte erbjudas under sommarmånaderna (då lärarna har semester). Till de prövningar som ev. erbjuds mot slutet av maj kanske - om du har tur - skulle du hinna anmäla dig. Oftast krävs det att man anmäler sig minst 4 veckor innan prövningstillällen.

    Läs gärna på https://www.fragasyv.se/info/provning - men kort info om laborationer: troligtvis blir det 3 prövningsdelar för dig i biologi2 (skriftlig del; laborativa delen och den muntliga delen). Det brukar gå några dagar eller t om ett par veckor mellan de olika delarna; man gör de alltså inte under samma dag.

    • : Ok, tack för svar. En relaterad fråga: Jag läste två årskurser Naturkunskap på gamla samhällsvetarprogrammet (examen 1989). Är detta ett giltigt förkunskapskrav för att få läsa Biologi 2 direkt (och hoppa över Biologi 1)? I så fall hade jag kunnat ta Biologi 2 på distans istället för via prövning. /mvh Karl
    • Julia : komvux (i den kommunen där du är folkbokförd) får fatta beslut om de tycker att de kan anta dig till Biologi2 direkt utan att du läser Biologi1 först. Examen som är 30 år gammal ... frågan är hur mycket du minns av det... och så nya rön?! det har skett upptäckter även inom biologi och om man tittar i läroböcker även i "samma kurs" som är 30 år gammal och i en "dagens"-lärobok, så ser man troligtvis ganska så olika uppgifter (i alla fall inom vissa avsnitt). Sök läsa Biologi2 i första hand, men lägg Biologi1 som ditt andra, lägre prioriterat alternativ - eller prata med personal på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    • Julia : På heltid läser man Biologi1 på fem veckor och sedan Biologi2 - också den på fem v. Det kan vara bra att repetera. Betyg i biologi2 kommer räknas in i ditt Meritvärde när du söker till läkarprogrammet, och det är lättare att få högre betyg i biologi2 om man nyligen har repeterat biologi1. Jag skulle därför läsa båda kurserna!