Milla SYV på FrågaSYV

    Svaret på din fråga är Nej (i fall du vill läsa basåret på universitetet eller på en folkhögskola) och Ja (om du läser "basåret" på komvux). Får du höga betyg (högre än du har i ditt examensbevis från gymnasiet) på komvux i kurser som krävs för särskild behörighet (i ditt fall är det kurserna Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4) så höjs ditt snittbetyg men får du lägre betyg i de kurserna, så blir ditt snittbetyg lägre, så på komvux spelar det mycket stor roll hur höga betyg du får.
    Däremot kan inte kurserna lästa på universitetet eller på en folkhögskola påverka dina betyg från gymnasiet. Så, om du kompletterar för behörighet på universitetet eller högskola eller folkhögskola, så står ditt meritvärde från gymnasiet "kvar" men du prövas endast i BII, kompletteringsgruppen (detta för att du utan komplettering var obehörig).
    Du prövas endast i BII även efter komplettering på komvux men på komvux kan du genom höga betyg i kurserna som krävs för särskild behörighet höja ditt meritvärde.

    Studie- och yrkesvägledare