Linn
    Jag går just nu på ett litet gymnasium & läser samhällsprogrammet. Går 1an & nu till jul har jag gått första terminen. Tyvärr är det så nu att jag inte riktigt trivs på skolan. Tycker inte alls att det passar mig & är osäker på om jag ens valt rätt linje. Känner inte alls att jag får ut det jag vill med skolan men samtidigt vill jag inte bytta till en annan skolan & läsa samhällsprogrammet för då blir det så svärt att komma in i klassen. Min fråga är hur jag gör för att byta till en annan skola som till 2:an? Hade man kunnat söka om helt eller söka om till en annan skolan men forfarande läsa samma linje?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Linn,
    det alternativ som finns är:
    1. söka till åk1 till nästa år (valfri program) - du söker då på grundskolebetygen och konkurrerar om plats precis som du gjorde förra året;
    2. försöka byta skola och/eller program nu, snarast - här är det rektor på den nya utbildningen som fattar beslut;
    3. försöka byta efter åk1 - och här kan du önska byta skola (men ej program)
    eller byta program (men ej skola)
    eller byta både och - skola och program; här är det också rektor på den nya utbildningen som fattar beslut. Varför det kan vara många gånger lättare att byta efter åk1 - för att du kan ta med dig dina betyg från din nuvarande skola och även använda dem på ett annat program. För att inte förlora ett år vid byte av program, kan rektor fatta beslut om Individuellt anpassat program och byta ut några av kurser i din Studieplan;
    4. stanna på din nuvarande skola och genom att välja tillvalskurserna i åk2 och 3, påverka din utbildning i rätt riktning. Det finns kanske mer som kan göras också, beroende på orsaken till varför du inte trivs: är det kurserna/ämnena? är det klasskompisar? är det andra omständigheter /t.ex. långt att åka till skolan och måste därför gå upp tidigt/?

    Om du söker om till nästa år, förlorar du ett år men det finns fördelar: du blir mognare och vet bättre vad du vill. Med lite mer livserfarenhet än dina blivande klasskompisar, har du fördelar även i att läsa om några kurser och kunna då med mindre arbetsinsats få höga betyg.

    Det är de alternativ som finns + att du kanske kan fundera över vad du personligen kan göra för att trivas bättre. Det kan vara väldigt olika saker - från att äta mer hälsosamt och sova tillräckligt mycket samt träna - till att avsätta tid för hobby eller annan "egen tid" då du t.ex. i 2 timmar/vecka gör det som du tycker mest om (lägger allt annat åt sidan och just gör det du mest trivs med - om det är att ligga "med musik i öronen" i en badkar eller att jogga eller att Skypa med kusinen som bor i ett annat land) - det är väldigt olika vad folk tycker om att göra, men det är viktigt att inte glömma ta hand om sig själv och sina behov.
    Det kan hjälpa att gå prata med kurator och/eller skolsköterska. De har erfarenhet som är mycket värdefull i sådana fall när man inte trivs och kanske inte alltid kan själv svara på frågan - varför. Även mentor/klasslärare och lärare i andra ämnen kan vara bra att prata med. Be om att få 10 min för ett kort samtal. Det är en början i alla fall. Jag kan inte lova att personal på skolan kan ge dig alla de svar som du behöver, men det finns goda chanser att du får något svar som blir till hjälp för dig.

    Ännu en lösning kan vara at ha "your eyes on the prize" - dvs om man har ett mål: t.ex. att komma in på någon eftergymnasial utbildning, kan man ha överseende med vissa jobbiga & tråkiga saker som finns på vägen mot målet. Det finns nog inte en enda människa på hela jordklotet som vareviga dag studsar upp på morgonen och glatt skuttar iväg till sin utbildning eller jobb. Alla har vi jobbiga perioder som kan vara från nån dag till flera månader och även år - men det brukar bli bättre om ett tag, om man har något mål & känner att man är på väg åt rätt håll i livet.

    Jag har en förhoppning om att mitt svar blir till i alla fall lite hjälp för dig.
    Du får hemskt gärna återkomma om du tror att vi kan hjälpa dig med ngt. mer.
    Önskar dig allt väl! och Lycka till!
    Liselotte SYV
    Liselotte