Hej!

    Det finns inte några strikta regler på vilken utb man ska ha för att kunna få jobb som t.ex /konsulatassistent

    men vill man bli Diplomat, är det i så fall till Diplomatprogrammet man bör söka, som är utb på avancerad nivå; man ska ha minst treårs studier på högskolenivå avklarade för att bli behörig söka till Diplomatprogrammet.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,

    precis som Anna har svarat redan, så är inte de jobben som du är intresserad av "reglerade" - alltså, finns det inte några strikta regler kring vilken utbildning man ska ha. Det är arbetsgivaren som bestämmer. Förutom då Diplomat-yrket då (enligt vad vi vet) endast personer med examen från diplomatprogrammet kan bli svenska diplomater eller ambassadörer, men det kanske finns undantag från den "regeln", det kan inte uteslutas helt att man även kan ha en annan utbildning ...

    Ang. jobba för Internationella organisationer
    Det finns väldigt många olika internationella organisationer som kan ha sina egna "regler" eller bestämmelser - vilken utbildning de önskar eller kräver att man har.
    Kika exempelvis på "yrke/fn-jobb" där det berättas allmänt om jobben inom FN.

    Du skriver "jobba på ambassad"...
    Här tänker jag på att det finns många Olika jobb på en ambassad, ex. finns det även Kockar, Städare, Trädgårdsmästare, Tolkar och Kontorsvaktmästare som kan jobba på ambassader och konsulat; jag vet inte vad Du menar med att "jobba på ambassad"; gissar på att det är administrativa eller "diplomatiska" arbetsuppgifter du menar, men det kanske är så att du menar ngt. annat.