Elin
    Hej, jag har funderat på att läsa lite olika fristående distanskurser under våren, mest för skojs skull. Hur många kurser kan man läsa samtidigt och är det möjligt att kombinera kurser från olika skolor? Är denna typ av studier CSN-berättigade?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Elin!
    Distanskurser kan finnas på olika nivåer.

    På högskola/universitet kan man bli antagen till 45 högskolepoäng per termin, vilket motsvarar 150% av studietakt och man får läsa kurser på olika skolor. Utbildningar på högskola i Sverige, oavsett om det är kurser eller program är Studiemedelsberättigade.

    Distansundervisning kan förekomma på olika nivåer och i olika skolformer - gymnasiet, Komvux, folkhögskola, yrkeshögskola. Du bör se info om kursen och fråga kontaktpersoner om kursen är Studiemedelsberättigad i fall det inte står på hemsidan. Allmänt gäller: man kan inte få Studiemedel för utbildningar som är kortare än 3 veckor och inte heller om man läser på lägre studietakt än 50%.

    Det är också viktigt att tänka på att "distans" är ett samlingsnamn och olika upplägg kan förekomma, läs på http://www.fragasyv.se/info/studieformer-distans

    Lycka till med din studieplanering!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare