Lina
    Hej! Jag funderar på att gå Teknikprogrammet NIU. Jag kommer då välja att läsa gymnasiet på fyra år istället för tre. Jag undrar om jag då kommer kunna välja till några kurser tredje eller fjärde året om jag känner att det blir för lite lektioner?

    Jag funderar på tex. Matte 4 eller moderna språk.

    Har hört flera andra som tycker att man knappt har några lektioner alls sista året, mycket träningstid så att det blir tomt. Undrar därför om man kan välja till kurser och hur många?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lina!

    vilken gymnasieskola är det som erbjuder läsa gymnasiet på fyra år i stället för tre? Det är ett undantag, inte alls vanligt. Eftersom det är ett undantag, så måste man ta det med skolan direkt. Vi kan försöka få svar på din fråga men vi måste veta vilken gymnasieskola du ska söka till.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte

    Om du menar att du efter Teknikprogrammet planerar att söka ett Tekniskt fjärde år då är det ngt. annat, det är påbyggnads utbildning för dem, som redan har examen från Teknikprogrammet. Info om det Tekniska 4-de året finns att läsa på www.gymnasieguiden.se och om du klickar här >>> kommer du direkt in på rätt sida.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lina!

    Vi har nu fått svar från Skolverket om att gymnasieutbilding i Sverige är, som regel, på 3 år. För att kunna förlänga utbildningen - måste "säkskilda skäl" finnas som t.ex sjukdom eller svår social/familje- situation för en en skild elev.

    Om just din utbilnding blir förlängd kan vi inte veta. Du kan inte bara "välja" att läsa gymnasiet på fyra år i stället för tre. Att det inte går att rymma alla Specialidrottskurser inom programmets 2500 poäng är ett faktum, men de flesta gymnasieskolor gör så här: förlägger 200 poäng av idrottskurserna inom Individuellt val och resterande (200 eller 300 poäng läses som Utökade kurser, dvs man läser på mer än heltid).

    Om beslut fattas att förlänga gymnasieutbildning då är der Rektor på din gymnasieskola som ansöker om "förlängd studiegång för dig". Det måste finnas "särskilda skäl" till det och om utbildningen förlängs, gör du planering med SyV på din gymnasieskola - ni gör upp en Individuell studieplan för dig.

    Du kan i den generella programplanen för Teknikprogrammet se vilka kurser som på TE läses som obligatoriska och vilka som får läsas som Programfördjupande. Här >> är snabblänk till programplanen på TE.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Alla längdskidgymnasium i Sverige erbjuder utbildnignen på 4 år.
    • Anna : enligt Skolverket, så får inte skolorna erbjuda gymnasial utbildning på 4 år, utan det är individuell bedömning som bör göras och Särskild skäl som får finnas för att rektor ska för varje elev separat fatta beslut att "just den eleven behöver ett extra år" för att klara av utbildningen. Det är vad reglerna säger. Om skola säger från början att de erbjuder en 3-årig utbildning på 4 år, kommer de berätta för dig vilka kurser du får läsa hos dem.