Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32150 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'Programinriktat individuellt val' (14 st.)
-
Studiebevis efter att ha gått preparandutbildning/IMPRO?
Hej! En elev började Preparandelev 2016. Hen fick då godkänt i Svenska som andraspråk Grund, men inte i Matematik Grund. Elevens gick då, vad jag förstår (?), från att kallas prep-elev till att nu betecknas som Pro-elev (IMPRO). Nu till min fråga: Kommer eleven, då hen tar...
Hej!Studiebevis får elever som gick 3 år på de nationella gymnasieprogram men inte uppnådde kraven för examensbevis.Om eleven gick på IM, introduktionsprogrammen,... Läs hela svaret -
Vad studerar man på linjen programinriktat handels och adminstration?
Hej, Det är så att jag har 97,5 meritpoäng men F i matte, jag har betyg i både Engelska och svenska men allstå inte matte. Jag har sökt till programinriktat handels och adminstration och det jag just undrar över är, Vad exakt studerar man på denna linje?, Hur funkar det med matten samt alla...
Hej!På PRO, IM/programinriktat-individuellt-val >> - brukar man läsa med den "vanliga klassen" i alla ämnen, förutom det ämnet, i vilket man saknar... Läs hela svaret -
jag fick F på Matte i Åk 9 vad ska jag göra blir orolig?
Vad ska jag göra nu jag fick F på matte i grundskolan och den skolan jag går på har anmält mig till INTRODUKTIONSPROGRAMMET. När jag gjorde gymnasieansökan så valde jag vård och omsorg programmet. kan jag komma in på vård och omsorg programmet fast jag har f på matte och ska gå på ...
Hej Hani,i din kommentar nämner du 2 olika introduktionsprogram - Individuellt alternativ och Yrkesintroduktion. Det är inte det programmet som Anna nämnde i sitt svar. Anna nämnde... Läs hela svaret -
Kan man komma in i gymnasiet utan engelska betyg?
Hej! Jag har sökt Handel och administration program men jag kunde inte få engelska betyg och inte dispense heller, finns det nån möjlighet att komma in i programmet utan engelska betyg?.
Hej Hadi, om du inte fick dispens (tänk dock på att det är rektor på varje gymnasieskola som får göra en egen bedömning, det vill säga det är inte omöjligt... Läs hela svaret -
Jag har F i engelska, behöver jag gå om?
Hej jag är 15år och går i slutet av 8an.. jag har F i slutbetyg i engelska! Kommer jag få gå om 8an?? Kommer jag inte få betyg? Hur kan jag komma in på gymnasiet?? Jag har dessutom ganska hög frånvaro från skolan för jag har bara gått halva dagar i skolan pågrund av anorexia.. Vet inte...
Hej,att gå om ett år på grundskolan är kanske en mycket bra idé, om du får göra det. Du har ju en underliggande sjukdom och pga kan behöva mer tid på dig.Det skulle... Läs hela svaret -
Kan ja bli utskriven från min gymnasieskola pga icke godkänt i matte?
Hejsan 18 år & tjej! Det är så att jag gick ut med F i matte i årskurs 9 och kom in på gymnasiet som impro, jag har en extrem problematik med inlärning då jag har adhd. och därför klarade jag inte heller matten på gymnasiet. Jag fick...
Hej Isabelle, om du tycker din skola gjorde fel kan du anmäla det även till Skolinspektionen>>. Jag vill råda dig ringa till Skolverkets Upplyssningstjänst,... Läs hela svaret -
skillnad på preparandutbildning och programinriktat individuellt val?
Som rubriken lyder undrar jag skillnaden på dessa två introduktionsval? Sen har jag en fråga till. Någon sa till mig att man endast kan söka till en preparandutbildning om man söker sig till ett högskoleförberedandeprogram och inte till ett yrkesprogram. Om man ska söka sig till ett...
hej Sofia, ganska bra info om de oIika IM finns på gymnasieguiden.se<>> -
Gymnasiebehörighet?
Jag ska söka till gymnasiet nu i vår men är inte godkänd i engelska. Kan jag komma in på handel eller samhäll då? Eller måste jag gå indruktionsprogrammen? Kan man bli behörig om man läser upp betyget på påsk eller sommarskola när man har gjort sitt första handsval?
Hej Amanda, om eleven inte har haft möjlighet att läsa engelska i så många år som elever vanligtvis läser engelska (vanlig orsak att man kom till Sverige för inte så länge sedan) -... Läs hela svaret -
IMPRO ihop med LIU ishockey, finns det?
Finns det några gymnasieskolor där man kan kombinera IMPRO-BA, Programinriktat individuellt val inriktning mot Bygg, med LIU ishockey? Spelar inte någon roll vart i landet.
Hejsan, jag hittade 214 gymnasieskolor som planerar från hösten 2017 erbjuda utbildning på BA>> och i princip vilken som helst av de gymnasieskolor kan "ta in på PRO>>" som det brukar... Läs hela svaret -
PRIV eller yrkesintroduktion?
Jag har haft elever som sökt till gymnasiet nu, där enbart matematiken saknas. De är alltså behöriga till att söka programinriktat alternativ som ger dem chansen att studera upp grundskolematematiken under dessa tre år och förhoppningen är då att få sin yrkesexamen.. Men eftersom PRIV bara...
Hej Eline, på yrkesintro>> kan man Iäsa upp tiII 3 år och sedan gå över tiII ett NationeIIt program (om man bIir behörig) - och på så sätt kan man gå på... Läs hela svaret -
F i matte, kan man komma in på Bygg?
som rubriken lyder, jag har F i matte men jag vill gå bygg, finns det någon chans att jag kan komma in på bygg med F i maste, jag börjar 9an nu tillhöst så jag ska försöka bygga upp F:et till E, men ifall jag skulle få F i matte i 9an också finns det någon chans att jag kan komma in...
Hej Victor, Med F i matte från vårterminen i åk9 går det tyvärr inte att komma in på något nationellt gymnasieprogram, som t.ex Bygg- och anlägningsprogrammet>> men man... Läs hela svaret -
Jag undrar vad PRO är?
Hej jag undrar vad PRO är för något? Jag har underkänt i matte och skulle vilja få hadelslinjen kan jag gå på pro då och hur söker man dit?
Hej Hanna! PRO är en förkortning för Programinriktat individuellt val man ansöker genom att lägga in PRO alternativ i sin gymnasieansökan. Gidkänt betyg i svenska eller i svenska som... Läs hela svaret -
F i matte och idrott?
Hej! Jag fick F i matte och idrott den här terminen (går i 9an) kommer jag ens komma in på en linje på gymnasiet?:( har hört att det finns en chans att komma in på en yrkeslinje även fast man har F i matte också kan man typ läsa upp betyget och jobba matte extra oså, är de sant? Vill verkligen...
Hej! Jag tror du menar http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/programinriktat-individuellt-val program inriktat individuellt val (PRO). Läs på länken som jag skickar nu och om det är det du vill gå i fall du inte får godkänt betyg i... Läs hela svaret -
IM: frågan "ansökan till gymn utan godk betyg" besvarad av Anna ?
Min son är mest intresserad av VVS och el och energi/IT-programmet. Kan även tänka sig fordon o transport, industritekniska . Behöver vara i västra Götaland . Jättetacksamma för tips på vilka skolor som erbjuder yrkesintro/programinriktat individuellt val?
Hej Carina! Vi återkommer med utförligare svar inom några dagar. Det är inte helt lätt att hitta alla de skolor som kan erbjuda PRO och yrkesintro bl a för att det sker ständiga förändringar i... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga