Anton
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael : På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar taggade med 'forensiker' (24 st.)

    • Elev

      Angående utbildning till Forensiker?

      Hej! Jag går sista året nu på samhäll beteende och har nu efterhand insett jag skulle vilja utbilda mig till Forensiker. Att läsa kemi med inriktning forensisk. Skulle i efterhand valt natur men ville inte byta och göra om allt nu mot slutet såklart...

      Milla : : Hej,vad gäller skaffa sig "naturvetenskaplig behörighet" så baserar sig kurserna på högre nivåer på innehåll i kurserna på lägre nivåer, alltså... Läs hela svaret
    • Marlene0578

      Hur blir jag forskare hos polisen?

      Jag vill i framtiden jobba inom laboratoriet som forskare hos polisen i framtiden. Går sista året på det naturvetenskapliga programmet och vet inte vilken utbildning jag ska söka in på sedan. Har försökt googla själv men förstår inte var...

      Milla : : Hej,kika gärna på framtid.se/yrke/forensiker och framtid.se/yrke/it-forensikerVilken högskole- eller universitetsutbildning man behöver skaffa sig beror på vilket forensiskt område... Läs hela svaret
    • Elev

      Finns det jobb som Forensiker utomlands?

      Hej! Frågade tidigare om hur utbildningen till Forensiker var. Superbra svar, tack! Men nu undrar jag också om ni vet om det finns jobb som Forensiker utomlands eller är det är ett arbete som bara finns i Sverige? Då jag länge drömt om att bo utomlands när jag blir äldre men skulle gärna...

      Milla : : Hej Linnea!"utomlands" är ett väldigt vitt begrepp. Det finns många olika länder; och lagar, regler och förhållanden samt vilka yrken som finns och hur arbetsuppgifterna... Läs hela svaret
    • Elev

      Hur blir jag Forensiker?

      Hej! Jag går andra året på samhällsprogrammet nu med inriktning beteende. Har även lagt till kurser så som Privatjuridik som jag läser nu i 2an samt matematik 3b, italienska 3 och grafisk kommunikation till 3an. Och jag har precis insett att jag skulle...

      Daniel: : Hej Linnea! Kika gärna på Framtid.se/yrke/forensiker där i stycket UTBILDNING finns svar på din fråga om vilken högre utbildning du behöver skaffa sig: det är universitetsutbildning inom... Läs hela svaret
    • Astrid

      Hur blir jag forensiker på droganalysenheten?

      Hej, jag undrar vad jag behöver för behörighet för att söka mig till forensikerutbildning till droganalysenheten samt vad jag söker för utbildning för att studera till forensiker till droganalysenheten. Mvh Astrid

      Julia: : Hejsan!du har tyvärr inte svarat på frågan jag ställde i kommentar till din fråga. Jag gissar på att det är NFC du vill jobba vid och vi fick idag svar från NFC... Läs hela svaret
    • Patil

      Välja rätt utbildning för att jobba inom forensisk laboratorier?

      Hej! Jag läser gymnasiekurser för naturvetenskapsprogrammet i komvux. Jag har alltid drömt att jobba inom laboratorier. Jag vill veta vad det behövs för att jobba inom forensisk laboratorier. Vilka gymnasiekurser måste jag läsa? Och efter det vilket...

      SYV-besökare: : Hej, kika gärna på framtid.se/yrke/forensiker men där finns inte så mycket om utbildning och orsaken är att det är mycket svårt att ge råd och... Läs hela svaret
    • Dania

      Hur blir man kriminaltekniker efter gymnasiet?

      Hej! Jag går humanist programmet i år 1 men jag vill gärna bli kriminaltekniker. Jag vet att humanist programmet inte riktigt passar men jag ändrade mig nyligen på vad jag vill jobba med i framtiden. Hur når jag detta mål? Vilka ämnen ska jag...

      Liselotte: : Hejsan, kika gärna på avsnitt UTBILDNING på framtid.se/yrke/kriminaltekniker Du kan även kika på ett liknande yrke - forensiker Kort svar om utbildningsvägar:... Läs hela svaret
    • Lova

      Hur blir man forensiker?

      Hej! Jag heter Lova och går andra året på estetiska linjen, musik, och vill vidareutbilda mig till forensiker. Kommer läsa upp till matte 3c så den biten är klar. Jag tänkte plugga cell- och molekylärbiologi i Kristianstad och jag undrar om det...

      Anna: : Hej Lova,så vitt jag vet finns det 2 vägar till att kunna bli en forensiker: via polishögskolan och via naturvetenskapliga studier på högskolenivå. Utbildning till forensiker brukar finnas för... Läs hela svaret
    • Elin

      Hur bli man forensiker/kriminaltekniker?

      Hej! Jag vill utbilda mig till Forensiker/kriminaltekniker Vad krävs att bli det? Hur går man till väga? Jag vet att man kan först bli polis, men tänkte om det fanns andra möjligheter och vägar! Mvh Blivande kriminaltekniker

      Mikael: : Hej! Kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/kriminaltekniker  och https://www.framtid.se/yrke/forensiker Man kan t.ex utbilda sig till kemist och hoppas på att kunna bli forensiker sen. 
    • Intisaar

      Hur blir man forensiker?

      Hej! Jag har en fråga. Jag har nyss börjat fundera på vad det är jag egentligen vill studera till, men det är ju försent för att ändra universitets ansökan. Jag undrar dock om det går att studera till Forensiker genom Civilingenjörs...

      Julia: : Hej!Det vi vet om yrket Forensiker berättar vi på framtid.se/yrke/forensiker och utbildningsbakgrund kan vara olika.Och det finns olika sorters "forensiker" bl.a IT-forensiker vars kompetens och utbildning skiljer sig... Läs hela svaret
    • Denis

      Kan en kriminolog bli kriminaltekniker?

      Jag har sökt in till kriminologprogrammet men jag vill i framtiden jobba som kriminaltekniker. Men jag vet inte om man kan vara kriminolog och sedan bli kriminaltekniker. Om det inte går vad ska jag då söka till för att kunna bli kriminaltekniker?

      Anna: : Hej Denis, det vi vet om yrket KRIMINALTEKNIKER inklusive utbildningsvägar - uppger vi på framtid.se/yrke/kriminaltekniker En väg att gå är via att utbilda sig till Polis;en annan - genom... Läs hela svaret
    • Josefine

      Polisiärt arbete?

      Hej Är intresserad av att jobba som kriminaltekniker forensiker eller IT-forensiker Har tagit studenten och gick ekonomi juridik Vart ska jag börja leta för att få jobb inom dessa och vilka utbildningar ska jag ta för att nå dem olika jobben?

      Milla : : Hej Josefine;kika gärna på avsnitten UTBILDNING i yrkespresentationerna:KriminalteknikerFörensikerIT-forensiker
    • Elin

      Hur blir jag kriminaltekniker?

      Hej! Jag är född i början av 1970-talet har jobbat inom vården i flera år! Jag undrar hur jag studerar till kriminaltekniker. Det är vad jag skulle vilja jobba med resten av livet!

      Liselotte: : Hejsan, kika gärna på avsnitt UTBILDNING i yrkespresentationen "Kriminaltekniker" på www.framtid.seNär man säger eller skriver "kriminaltekniker" kan man faktiskt mena ganska så Olika yrken:... Läs hela svaret
    • Ida

      Från osteologi till mer modern rättsmedicin?

      Hej, jag har läst 1år arkeologi och ska nu läsa laborativ arkeologi/osteologi. Sen till våran troligtvis osteologi. Jag såg att det var möjligt välja en utbildning som leder in mer mot moderna rättsmedicinska fall. Vad för kurser ska jag...

      Julia: : Hej Ida; som "allmän studievägledare" vet jag inte exakt de detaljer som du frågar efter; vi har tyvärr inte någon egen expert på just det område heller...Det jag... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga