Anton
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael : På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar taggade med 'byta' (43 st.)

    • beccaliya2007

      akut: ska jag byta till sva?

      Hej! Imorgon måste jag ge besked till lin rektor ang detta. Jag går ettan i gymnasiet och har hela mitt liv läst SVE, jag är född här men jag tänkte byta till sva då det är enklare för mig och jag kan nå högre betyg och då merit. Svenska är inte riktigt min grej. Jag undrar vad konsekvenserna...

      Milla : : Hej,ämnena svenska och svenska som andraspråk är helt jämställda vad gäller behörighet till vidarestudier. Det gör ingen som helst skillnad för din möjlighet att komma in på... Läs hela svaret
    • Elaf

      natur till teknik??

      Hej, jag går på natur nu och det är knappt en månad kvar tills första läsår tar slut; jag har känt under denna året att natur är inte min sak, det började jag känna i slutet och när jag verkligen visste att arkitekt är...

      Milla : : Hej,jag råder dig lägga in en ansökan till år1 på TE via gymnasieantagningen. Förhoppningsvis är det inte för sent ännu... i flera län kan man t o m 15 maj göra gymnasieansökan... Läs hela svaret
    • David

      Kan man byta linje från Ekonomi till Juridik, samt skola, sent?

      Jag läser mitt första år av Ekonomi-Ekonomi på Globala Gymnasiet, och i juni slutar min första gymnasietermin. Min grundskolemerit är 272,5. Jag funderar på att byta skola, samt till Ekonomi-Juridik. Under augusti sä läste jag Ekonomi-Juridik,...

      Milla : : Hej David,jag vill ge dig råd att lägga in ansökan via gymnasieantagningen, upprepa, alltså sökprocessen när du sökte till år1 under förra... Läs hela svaret
    • Rose

      Varför får jag inte byta fråb sve till sva?

      Jag går åk 3 på gymnasiet och jag har funderat om att byta till sva sedan åk 1 men tog aldrig tag i saken. Jag har läst lite på olika hemsidor och skolverket och det står att personer som inte har svenska som modersmål har rätten till att...

      Daniel: : Hej Fattamah,svar på din fråga kan bero på vilket gymnasieprogram du läser.Svenska som andraspråk i gymnasieskolan regleras i 4 kap 11 §... Läs hela svaret
    • Nicole

      Hur byta utbildning universitetet?

      Hej! Jag läser för tillfället ett program på universitetet. Jag har dock insett att jag mycket hellre vill läsa en annan utbildning och i.o.m att ansökan till vårterminen öppnar imorgon undrar jag om jag kan skicka in en ansökan inför vårterminen även om jag vill läsa klart de kurser som ingår...

      Anna: : Hej Nicole,att samråda med en studievägledare både på ditt nuvarande program och på den utbildningen som du vill söka till är en jättebra idé.Svaren vi tidigare fått... Läs hela svaret
    • Alva

      Vad händer om ens föräldrar inte godkänner byte?

      Hej! Jag går 2ndra året vo, lärling och vill byta till skolförlagd vo. Eftersom jag är 17 år, så måste mina föräldrar godkänna bytet. Vad händer om dom inte gör det? Kan jag ändå byta?

      Anna: : Hejsan!jag tycker du bör gå prata med skolkuratorn. Hen har sekretess och kommer inte berätta vidare du berättar i kuratorsrummet. Ni kan diskutera varför du vill byta, om det... Läs hela svaret
    • Linn

      Kan man byta linje i ettan utan att gå om ett år?

      Hej! Jag började i höstas teknik linjen årskurs 1 på gymnasiet. Jag känner nu att jag inte är så intresserad av ämnet teknik. Om jag hade haft chansen hade jag jättegärna bytt till antingen natur med inrikting naturvetenskap eller naturvetenskap inriktning samhälle. Jag bor även i Stockholm,...

      Liselotte: : Hej Li,jag tror inte du ska få byta nu, utan kanske (om du har tur) under sommaren, inför årskurs 2, men jag kan inte lova att så blir fallet. Saken är den att på NA... Läs hela svaret
    • Evita

      Hoppa av högre utbildning för att läsa på gymnasie nivå?

      Jag har läst två år på förskollärarprogrammet men hoppade av programmet då jag tyckte att det var för svårt och vill läsa till barnskötare istället...kan jag komma in på en barnskötare linje även fast jag har högre utbildning som inte är färdig

      Milla : : Hej! du får gärna söka till komvux och till folkhögskolorna, där det kan finnas relevanta utbildningar för dig som vill jobba inom förskola. Dock är det... Läs hela svaret
    • Estelle

      Kan jag byta till estet musik utan att kunna musik?

      Hej, Jag började i gymnasiet för några veckor sedan. I en annan stad, och allting känns helt okej men jag vill på något sätt få ut mycket mer av gymnasietiden då jag känner att jag inte får det här. Alla mina andra vänner...

      Anna: : Hej, lära sig spela instrument eller sjunga eller komponera musik kan man även på andra sätt än genom att gå ES/musik på gymnasiet. T.ex kan man gå på... Läs hela svaret
    • Linnea

      Hur länge kan man byta?

      Hej! Hur lång tid har man möjlighet att byta gymnasieskola men samma program? Kan inte bestämma mig om jag trivs eller inte så vill ge det lite längre tid men vill ändå ha möjligheten att byta utan att behöva gå om. Tack på...

      Julia: : Hej Linnea; som Anna redan har svarat så finns det inte några generella regler men i praktiken så byter man under första månaden och sedan efter årskurs 1, innan årskurs 2; detta allt som... Läs hela svaret
    • Linnea

      Osäker på mitt gymnasium?

      Hej! Jag började gymnasiet den 15/8 alltså för snart två veckor sedan. Jag är väldigt osäker på mitt skolval. Jag valde den skola som kändes bäst just då men nu känner jag att jag har förändrats lite och sedan är inte min klass jättebra. Alla är snälla och så men många kände varandra sedan...

      Anna: : Hej Linnea,tråkigt att du gråter pga du tycker du valde fel skola.Min fråga till dig är: är du säker att du kan byta? Alltså, finns det ledig plats på den andra skolan?Det kanske du... Läs hela svaret
    • Arvid

      Byta från folkhögskola till distans?

      Hej! Jag har gått en halv termin på folkhögskola, pga olika skäl måste jag nu byta till distans. Jag har en halv termin kvar, går det att byta till distans den sista terminen jag har kvar? Eller måste jag börja om från början när...

      Milla : : Hej Arvid,erbjuder din folkhögskola läsa på distans? Eller tänkte du söka till en annan folkhögskola eller till en helt annan utbildning i en annan skolform?Du får gärna... Läs hela svaret
    • Hasse

      Kan man byta inriktning på teknikprogrammet i slutet av åk2?

      Går just nu andra året med inrikning design och produktutveckling, och undrar om det är möjligt att byta inriktning till teknikvetenskap till hösten i 3:an? Den enda kursen som har skilt sig än så länge är att jag har läst Design 1 och teknikvetenskap har läst Teknik 2

      Julia: : Hej Hasse,har du pratat med SYV på din skola om att få byta inriktning?Så här är det - se Programplan för Teknikprogrammet; ALLA kurser inom EN av intirkningar... Läs hela svaret
    • Student

      Går det att byta ämneslärarprogram?

      Hej! Jag funderar starkt på att läsa ämneslärarprogrammet på SU. Min förstahandsinriktning kommer att bli Svenska, Engelska. Chansen finns självklart att jag inte kommer in och jag har ingen aning om hur stor eller liten den chansen är. Jag kommer självklart ha...

      Anna: : Hej Mohamad,om man läser och får betyg i kurserna, behöver man inte läsa om samma kurser. Men, för övrigt, prata gärna med studievägledare på just den institutionen där programmet ges, vänligen ANNA
    • Elev

      Byta till universitet utomlands efter två terminer?

      Hej! Jag går i gymnasiet, tredje året nu. Det är nämligen så att jag är intresserad av ett visst samhällsvetenskapligt kandidatprogram på Lund, och samma program finns på Oxford. Grejen är att programmet i Sverige är inte högt uppskattat just här, den kanske är det utomlands, men ändå så är...

      Anna: : Hej, det är det lärosäte dit du vill byta - som du måste fråga, nämligen Oxford. Vi eller Lunds Universitet kan inte veta om Oxford kan ta in dig - in i en... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga