sara
    Hej! Tidigare har jag hört att man inte kan gå på komvux när man är under 20 år. Jag går tredje året på gymnasiet nu och tror att jag kommer få F i någon kurs. Jag vill gärna gå på komvux efter att jag slutar gymnasium för att få högre betyg i denna kurs men jag är under 20 år. Därför undrar jag om jag kan gå på komvux även det? Och undrar också ifall jag kan byta denna kurs emot någon annan kurs sen och få vilket betyg som helst ( och inte bara E) ?

    / Tack på förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!

    Enligt Vuxenutbildningsförordningen så är man "behörig att läsa på komvux" i två fall:

    1. från 1 juli det året man fyller 20 år

    eller

    2. om man har genomgått 3årig gymnasial utbildning (dvs inte har hoppat av, utan läst i tre år på gymnasiet). Och i detta fallet spelar det ingen roll hur gammal man är.

    Du "faller under" punkt 2 men du får inte hoppa av gymnasiet innan läsåret är slut, då kan du läsa på komvux direkt efter gymnasiet.

    På Komvux får du det betyget som du "förtjänar" dvs har kunskaper för. Man kan få alla betyg som finns, inkl.A betyget - på komvux. Det som är stor skillnad mellan gymnasiet och komvux är att komvux = kommunal vuxenutbildning, dvs varje kommun bestämmer väldigt mycket och det uppstår stora skillnader ibland - i vissa kommuner får man läsa kurser i vilka man sedan innan har E betyg och i andra - inte. Och det kan också ändras från termin till termin.

    Förklaringen är ganska enkel: komvux får en viss summa pengar för varje år och måste hushålla med den. Enligt vuxenutbildningsförordningen är "kortutbildade personer" = prioriterade målgrupper, dvs om det är många som inte har grundskolekompetens, upptar de alla platser och sedan är pengarna slut. Dvs det blir inget kvar just detta året för dem som vill läsa gymnasiala kurser. Då kan man flytta till en annan kommun och hoppas att de har bättre ekonomi eller vänta till nästa termin och försöka igen.

    Det är större chans att få läsa kurser som man inte har läst eller om man fick F i dem. Det är allt färre kommuner som tar in för "konkurrenskomplettering", dvs om man redan har godkänt betyg i en kurs. Detta beror på att pengarna räcker inte till.

    Examensbevis eller Studiebevis? - vilken typ av dokument kommer du att få när du slutar på gymnasiet. Det är ganska viktigt att känna till skillnader. För examensbevis måste man uppfylla vissa krav, läs om det här >>>

    Om du inte uppfyller kraven, får du Studiebevis. Då kan du få Examensbevis från Komvux senare. Om du får Examensbevis, "låser du in" dina kurser i den och måste i så fall läsa exakt samma kurser som finns i ditt Examensbevis. Om du får Studiebevis, får du göra en ny planering på komvux med nya kurser (en del i alla fall) - som kommer att ingå i ditt Examensbevis från komvux.

    Det du "förlorar" på att inte få Examensbevis från gymnasiet är:

    1. möjlighet att söka till högksola innan du får ihop kurser till Examensbevis på komvux

    2. möjlighet att ha betyg i idrott och hälsa i ditt examensbevis (synd om du har högt betyg i den kursen) - men om du hinner få Examensbevis från komvux innan 1 jan 2017, då får du ta med Idrott betyget (men behöver inte, utan just får). Reglerna om man får eller inte får (man har aldrig behövt ta in den) betyg i Idrottskurser i examensbevis från komvux har ändrats flera ggr på kort tid. Här kan vi säga är ett stort ? - om du får eller inte ta med det betyget. Det kan upplevas som ett problem om man har högt betyg i den kursen: obligatorisk kurs i Idrott & hälsa 1 på gymnasiet.

    Jag inser att mitt svar på din fråga blev ganska så krångligt. Jag hoppas att du förstår vad jag menar. ;) Du är också välkommen att höra av dig med flera frågor eller om du vill att vi gör ett nytt försök på att förklara samma saker - men på ett annat sätt, med andra ord eller med några exempel - så att det blir lättare att förstå. :)

    Råd till dig: se på din kommuns hemsida (den kommunen där du är folkbokförd) - när ansökningsperiod till komvux är i just din kommun (det kan t.ex vara under April med sista ansökn.dag 1 maj... vilket är ganska vanligt). Och sök under ansökningsperioden. Boka också tid med SYV på komvux för att göra Studieplanering.

    Med förhoppning om att mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Fyller nu på med tips om att det finns andra typer av eftergymnasial utbildning - på folkhögskola (t.ex kan man läsa där för att bli Fritidsledare), på KKU (konst- & kulturutbildningar) och på yrkeshögskola.

    Och jag vill lägga "ett gott ord" för yrkeshögskoleutbildningar: det finns över 700 YH, som startar under hösten 2016. Du kommer här >>> direkt in på sidan där alla de presentationerna finns.

    YH får starta bara om bedömning görs att arbetsmarknaden behöver just den kompetensen. Resultatet är att ca 90% av f d studerande på YH får jobb direkt efter avslutad yh utbildning. YH är oftast kortare än högskoleutbildningar och innehåller mer praktik. Behörighetskraven till YH är oftast lägre än till högskola och så kan YH göra undantag och ta in obehöriga (vilket högskola inte kan göra).

    Ansökningsprocess till högskola och yrkeshögskola sker oberoende av varandra, dvs man kan få plats både på högskola och på flera olika yh samtidigt. Blir det så, kan man bestämma sig senare - vad man ska läsa.

    Exempel på YH: Webbkommunikatör, Inköpare/upphandlare, TV-produktionsspecialist.

    • : Ditt svar hjälpte mig så mycket! Tack så jättemycket :)!!
    • Milla : Vi på Fråga SYV blir glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till! och hör av dig framöver: berätta hur det går. Du får också tipsa dina kompisar om vår tjänst - vi vill hjälpa fler! :)
    • Milla : Jag har nu utökat mitt tidigare svar till dig.
    • : Tack en gång till :)!! Jag ska absolut tipsa mina vänner om er tjänst för ni hjälper verkligen! :)
    Läs alla kommentarer