Donika
    Vad kan man bli om man väljer humanistiska programmet ??

    Kan man läsa utrikes efter man har tagit studenten??

    Kan man få jobb utrikes ??

    Är detta ett förberedande program eller behöver man läsa mer ämnen eller extra kurser för att komma in på högskola??

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Donika!i
    För att komma in på en högskoleutbildning behöver man uppnå Grundläggande behörighet för Högskolestudier /och det får du om du får ett Gymnasieexamen från ett teoretiskt program, bl a Humanistiska programmet/. Förutom Grundläggande behörighet krävs ofta även SÄRSKILD behörighet /olika kurser som man måste ha minst betyg E i samt även andra "saker" kan krävas som t.ex. ett antal år arbetslivserfarenhet eller - om vi tar som exempel Polisprogrammet, måste man bl a vara simkunnig och inneha B-körkort; vilket faller under "Särskild behörighet" till just den utbildningen/.
    För att konkurrera om en utbildningsplats kan man göra Högskoleprovet och konkurrera enbart med resultatet av högskoleprovet. Man kan även samtidigt konkurrera med sina gymnasiebetyg.
    Om det finns lediga platser på en eftergymnasial utbildning, räcker det att vara BEHÖRIG /d v s att ha Grundläggande behörighet och Särskild behörighet/ för att få plats.

    Det finns många eftergymnasiala utbildningar som man kan söka efter att ha gått på ett Humanistiskt program på gymnasiet. Här http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/HU.pdf ser du programplan /d v s alla kurser som man måste läsa respektive KAN läsa på HU/.
    Exempel på yrken som man kan satsa på efter HU är: kulturhistoriker, språkvetare, litteraturvetare, psykolog, journalist, lärare eller socionom.

    Till å k 2 måste du välja 200 poäng kurser inom individ.val. Om du, t.ex., läser Matte 2 och Naturkunskap 2 /lägger till just de två kurser/, blir du även behörig att söka utb. till Sjuksköterska. Det är ett exempel på hur man kan "styra" sin blivande behörighet till eftergymnasiala utbildningar.
    Glöm inte att det finns även andra eftergymnasiala utb., än högskoleutbildningar. Se t.ex. på www.yhguiden.se där det finns info- om Yrkeshögskoleutbildningar /exempel: Medicinsk sekreterare, Tågförare, Försäkringsrådgivare/.

    På din fråga om man kan läsa utomlands eller få jobb i ett annat land, är svar: JA, det kan man. Läs på länken http://www.studera.nu/studerautomlands.4.7433f8012f7262642c80001461.html där det finns mycket information kring detta ämnet.

    Ang.jobba utomlands finns det relevant & pålitlig information på bl a AF´s hemsida: http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Lediga-jobb/Jobba-utomlands/Utanfor-EU-EES-och-Schweiz.html

    Andra bra sidor att söka information på är bl a http://www.hogskoleguiden.se/
    & respektive Ambassads hemsida /t.ex. om du vill studera eller jobba i Frankrike, gå in på http://www.ambafrance-se.org/.

    Jag hoppas att jag svarade på några av dina frågor & att mitt svar hjälper dig på vägen mot ditt framtida yrkeskarriär!

    Vänligen & trevlig sommar!
    Ludmila, SYV