Lina

    Hej Jag har ett utländskt gymnasiebetyg med komplettering eftersom jag läste ganska mång kurser på komvux men jag undrar om jag får göra gymnasiearbetet och få svenskt gymnasiexamen från komvux? Mitt utlänskt gymnasiebetyg är så dåligt (väldigt lågt meritvärde) och däremot har jag höga betyg på kurserna som jag läste på komvux så om jag får ta bort det utlänska gymnasiebetyget och ersätta det med en svenskexamen istället kommer jag att få högre meritpoäng. Får jag göra så?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,
    prata med SYV på komvux. Om du uppnår kraven för examensbevis från komvux - borde du få det, och vi känner inte till ngt förbud mot att få ut exam.bevis från komvux i Sverige (även om man redan sedan innan har gymnasieutbildning från ett annat land). Att uppnå tillräckligt antal betygsatta poäng för exam.bevis tar 3 års-studier på heltid.

    mvh

    ANNA

    • : Tack för ditt svar!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!