Sara
    Hej!

    Jag ska studera till grundskollärare med inriktning mot F-3 (grundnivå) på universitetet. Sen tänkte jag att fortsätta studera så att jag kan bli en Speciallärare eller Specialpedagog (advanceradnivå). Däremot skulle jag vilja utveckla mina kunskaper (dvs på forskarnivå) men vet inte riktigt vilken utbildning jag måste ta efter.

    Mina frågor är:
    -Kan man studera forskarnivå efter de utbildningarna jag har nämnt?
    -Vilka program eller kurser kan man ansöka till i forskarnivå?

    -Om det finns program:
    Vad krävs för att plugga för den här utbildning? (tex yrkeserfarenhet, grundläggande- eller särskild behörighet, kunskaper)

    Jag vill studera utbildningar som är inom pedagogisk- eller lärarutbildning.

    Tack och hoppas att ni kan svara den här!

    mvh,
    Sara

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara!
    efter varje grundutbildning på högskolenivå finns en teoretisk möjlighet att gå hela vägen till att kunna bli en forskare. Vägen är lång och ganska osäker. Förutom att man ska vara mycket duktig så krävs det också lite tur, t.ex att doktorandtjänsterna med rätt innehåll utlyses så att du ska kunna söka bli en Doktorand och kunna på betald "arbetstid" skriva din doktorsavhandling.
    Det brukar vara hård konkurrens om doktorand-platserna men det blir en mycket senare fråga. Du måste först ta ut examen från lärarprogrammet.
    För att bli behörig till specialpedagog- eller speciallärarprogrammet brukar krävas även minst 2-årig erfarenhet av att ha arbetat i skolan efter det att man tagit lärarexamen. Kan även 3 årsarbete krävas (på minst halvtid). Så, det dröjer ganska många år innan du ens blir behörig att söka till specialpedagog- eller speciallärarprogrammet.
    Det går inte i detalj beskriva vägen till yrket forskare. Vägen kan se olika ut för olika människor. Men i grova drag: du behöver skaffa dig utbildning på grundnivå på högskola eller universitet, sedan även på avancerad nivå och sedan "se vad som händer": finns det doktorandtjänsterna att söka - söker man dit (kan dröja några år innan någon lämplig tjänst kommer att annonseras ut). Annars så kan man försöka på något sätt börja jobba på institutionen på högskola eller universitet (har man tur kan man få några timmars undervisning som högskolelärare - vikariera för de anställda högskolelärare och börja samla material till sin doktorsavhandling).
    Tips! du kan börja titta på de befintliga doktorsavhandlingar inom rätt kunskapsområde. Studievägledare på institutionen där du ska läsa din grundutbildning kan säkert ge dig information på vilket sätt du kan "komma åt" avhandlingarna.