Edvin
    Hej, jag avslutade gymnasiet utan examen med 900 gymnasiepoäng:
    Jag har godkänt eller högre (alltså inga F) i:
    Matte 1c, 4
    Samhällskunskap 1b
    Naturkunskap 1b
    Svenska 1
    Historia 1b
    Engelska 5, 6
    Moderna Språk 1.

    Jag vill pröva/tenta av dessa kurser så fort som möjligt i nästa prövningstillfälle:
    Matte 2c, 3, 5, spec
    Fysik 1a, 2
    Kemi 1, 2
    Biologi 1, 2
    Medicin 1
    Svenska 2, 3
    Engelska 7
    Gymnasiearbete

    Vilket ger mig 1500 gymnasiepoäng > 1500+900 från innan =2400 gymnasiepoäng, vilket räcker till ett gymnasieexamen? Jag har lite lättare för tekniska ämnen och har även pluggat alla dessa ämnen innan fast i en annan internationell utbildning. Så behöver jag bara godkänt/E i mina kurser då jag fick ett högt högskoleprovsresultat.

    Undrar om det är möjligt att pröva alla kurser på en gång? Och om det är något som jag missat som hade behövts för att ta ut ett gymnasieexamen? Målet är helst att söka till en civ.ingenjörsutbildning på Chalmers, KTH eller Lund till Höstterminen 2020.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Edvin,

    Om jag förstår dig rätt, behöver du Behörighet till högskola och för det behövs inte nödvändigtvis just examensbevis utan du kan t.ex försöka få omdöme från en folkhögskola. På en Allmän kurs på en Folkhögskola kan du på ett år, om du har goda förkunskaper, få Omdöme om grundläggande behörighet.

    Prövningar
    du kan försöka göra många prövningar på kort tid. Dock kan det inte garanteras att det går bra.
    För det första, så brukar prövningsställena begränsa ang. hur många anmälningar om prövningar de tar emot från samma "personnummer", t.ex är det inte ovanligt med 2 st. per termin.
    Du kan givetvis anmäla dig till olika kommuner; du behöver inte göra prövningar där du bor eller där du är folkbokförd.
    Men planen på att göra så många prövningar på kort tid känns inte realistisk. T.ex för att få Godkänt betyg i Examensarbete som är en 100 poängs kurs krävs det att lämna in ett originellt arbete där arbetsinsats är på 200 timmar (fem veckor på heltid, för at det är den kursens omfattning).

    Sedan tänker jag också på Reell kompetens/en annan väg - ett sätt att uppnå behörighet till högskola med några få godkända betyg + 3-årig arbetslivserfarenhet. Läs mer om det på antagning.se/sv/Det-har-galler