Frågor och svar taggade med 'omval' (85 st.)

    • Kaisar A

      Yrkesexam eller Kandidatexam?

      Hej! Är det möjligt att komppletera ett yrkesexam till ett vanlig exam altså en högeskola exam som kandidatexam, har letat runt men fick inget, jag verkligen behövar veta om det möjligt att byta ett yrkexeam till ett Kanditat om man pluggar 1 år mer eftersom YH-utbildaniat är på 2 år. Vilken...

      Milla : : Hej,yrkeshögskola och högskola-universitet är olika skolformer. Yrkeshögskoleutbildningar kan ha samma namn som universitetsprogram men YH är mer praktiska och brukar innehålla ganska mycket LiA (en... Läs hela svaret
    • Elin

      Valperiod och omval i gymnasieval?

      Hejsan, Valperiod och omval i gymnasieval? - kan eleven välja om helt och hållet och ha andra alternativ i sin gymnasieansökan jämfört med det han/hon valt under valperioden? Och varför finns i så fall valperiod och det inte spelar roll vad man valde då? Och en relaterat fråga - om Preliminär...

      Milla : : Hej Elin,det stämmer att eleverna får välja om helt under omval. Antagning till gymnasiet görs på de betyg som finns i elevens Slutbetyg från grundskolan och det får eleven tidigast i... Läs hela svaret
    • Anna

      Vilka möjligheter har man att ändra sitt val vid omval?

      Hej, jag har fått i uppgift från min skola att jag inte kan lägga till nya skolor vid omvalet om de inte ursprungligen var med vid preliminär valet. Stämmer det? Mitt barn har just nu listat 8 alternativ till prel valet men vi tror att vi under våren efter att...

      Julia: : Hej Anna!det du beskriver måste vara någon sort missuppfattning... kanske har information om vad som gäller vid SENT val (när antagningen är gjort) och Omval (en period... Läs hela svaret
    • inez

      byta gymnasium inför tvåan?

      Hej! Det är så att jag vill byta gymnasium. Jag känner att jag har valt fel linje. Ansökningsperioden har ju gått ut, 15 maj. Hade behövt lite hjälp med hur jag ska gå tillväga då jag inte vet hur allt funkar. Jag har varit i kontakt med...

      Julia: : Hejsan,du skriver bland annat: "Jag känner att jag har valt fel linje." - vilket jag tolkar som att du vill byta program och/eller inriktning.I så fall spelar det avgörande roll: om du får många... Läs hela svaret
    • natalie

      Omval i gymnasium?

      Hej! Jag sökte först in till ett gymnasium som jag nu ångrar helt och har tagit bort. Men nu är mitt 1handsval ett gymnasium som är lite populärare. Jag undrar eftersom jag inte sökte skolan på preliminära ansökan har jag mindre chans att...

      Anna: : Hej Natalie,det spelar ingen roll vad du sökte innan till för gymnasieskola. Det är den ansökan som ligger hos gymnasieantagningen sista dag i Omvalsperioden som gäller.Det är helt lugnt. Du har inte mindre chans att komma in!vänligenANNA
    • Salma

      Kan man byta efter att ha valt?

      Jag valde tre gymnasium i följd, men nu har jag ångrat mig och vill byta. Men problemet är att det är redan den 19:de februari och valet är redan stängd. Vad behöver jag göra eftersom jag behöver verkligen byta till andra gymnasium!

      Mikael: : Om valperioden är slut i din delen av Sverige kan du byta under omvalsperioden som ligger senare på våren.
    • Sara

      Vilken plats man ligger på?

      Hej! Jag har fått höra av min SYV att det finns en hemsida, där man kan se hur många som har sökt in till ett gymnasium och även se vilken ”plats” man ligger på. Detta gäller göteborgs kommun, och undrar då om du vet vad...

      Daniel: : Hej Sara,det som Milla svarade dig stämmer. I Göteborgs regionen heter gymnasieantagnings-datasystem Indra2. Det är den här hemsidan - indra2.se Uppgifter om datumen, skolorna och kontaktuppgifter till... Läs hela svaret
    • Evelina

      Fordon och transportprogrammet med inriktning transport?

      Hej, jag vill gå fordon och transportprogrammet med inriktning transport någonstans i Göteborg eller i närheten av Göteborg. Jag undrar vilka skolor som har den inriktningen och ifall B och C körkort ingår i själva gymnasieutbildningen?

      Anna: : Hej Evelina; i Västra Götalands län verkar det som att det är 12 gymnasieskolor som erbjuder FT/transport >>av dem i Göteborg - endast Motorbranchens tekniska gymnasium >>
    • Maja

      Omval 2 gånger?

      Jag gjorde gymnasievalet i februari men började sedan tveka och gjorde därför omval i maj men nu har jag ändrat mig igen. Är det möjligt att göra omval 2 gånger?(Under omvals perioden)

      Daniel: : Hej Maja,det borde gå att göra omval flera gånger under val- och omvalsperioder. Det är de alternativen som ligger i gymnasieantagningens admin-systen när de stänger sista dagen i Omvalsperioden, som verkligen Gäller. HälsningarD:
    • Jasmine

      Kan rektorn tvinga mig gå om/kasta ut mig?

      Hej! Jag går första året i gymnasiet och läser naturprogrammet just nu. Det har inte gått så bra då det hände personliga saker i början av terminen, men jag har börjat pluggat och det går mycket bättre. Jag fick F i matte1C och ska ta om betyget efter sommaren, men annars går matte2c bättre och...

      Mikael: : Hej Jasmine,såvida eleven inte uteblir från gymnasiet i en hel månad utan läkarintyg, så har eleven rätt att fortsätta läsa vidare, även om eleven har många F... Läs hela svaret
    • Sofia

      Byta skola inför tvåan?

      Hej! Jag går just nu sista biten av år 1 i programmet sam-sam och jag känner starkt att jag vill byta skola inför tvåan. Tanken är att fortsätta gå sam-sam eller sam-beteende. Men jag har några bekymmer och frågor kring detta. 1. På min nuvarande skola ska vi läsa Naturkunskap 1 först i...

      Mikael: : Hej Sofia,inriktning på Samhällsvet.programmet läser man oftast från år2. Under första året läser eleverna på samvet.pr samma kurser - oavsett vilken inriktning de sedan ska gå... Läs hela svaret
    • Emelie

      Går det att lägga till matte 4 och fysik 2?

      Hej! Jag ska göra mitt slutgiltiga gymnasieval straxt och jag är intresserad av Natur samhälle inriktningen men har sett att ämnena matte 4 och fysik 2 saknas från poängplanen, vilket jag behöver för att kunna ha så många dörrar...

      Julia: : Hej Emelie,i Naturvet.programmets inritning "sam" ingår inte matte 4 och fysik2 som obligatoriska kurser; de får läsas, dock, men det sker "i mån av möjlighet": det måste finnas... Läs hela svaret
    • Adrian

      Är det försent och byta linje till nästa år?

      Hejsan! Jag går estetisk linje just nu och känner att det är en jätte bra och härlig linje men känner ändå att det inte bara min grej. Jag vill gå något jag verkligen bryr mig om och brinner för väldigt mycket! Så min fråga är om det är försent eller inte att kunna prata med den skolan jag...

      Anna: : Hej Adrian,du behöver inte prata med den skolan där du vill gå - utan du behöver göra Ansökan under Omvalsperioden. Läs t.ex info på gymnasieguiden.se/reportage/omval-till-gymnasiet-2019
    • Zakarya

      Osäker på att jag inte kommer in på det slutliga omvalet?

      Hej Jag har blivit premilinärt antagen på mitt första handval, Polhem samhälle och kom in med 237,5 och medans lägsta var 232,5. Jag är rädd att inför det slutliga valet kommer det höjas mer an vad jag kommer få i merit då. Det stod också att det var 248 antagna av 248 som sökte ditt. Kan...

      Julia: : Hej, vi rekommenderar att både försöka höja sina betyg under våren, så mycket man kan. Och att även se till att fler alternativ (i andra hand; i tredje hand; i... Läs hela svaret